Kort om mina senaste år.



tisdag 6 december 2011

Ett äventyr...

Idag har jag varit med om ett riktigt äventyr. Jag har åkt buss i Malmö! Jag som hatar detta sätt att färdas på för är det någonstans där bakterier frodas är det på bussar. Nåväl, jag ska inte så lång bit, jag ska inte byta buss (tror jag) och tiderna verkar funka. Jag tar bussen några minuter i två sedan tar det ca 15 minuter att ta sig dit jag ska och så en halvtimmes handling, 15 minuter tillbaka och med fem minuter här och där så ska det ta max en och en halv timme. Jag dubbelkollar mig själv på skanetrafikens hemsida och, jodå, det ska funka utmärkt. Så jag går de tjugo meter vi har till busshållplatsen och väntar på den buss som ska ta mig till Limhamn. Den ena efter den andra passerar men 25 minuter försenad kommer så "min" buss. Jag betalar och stiger på och tycker bara det ska bli skönt med lite värme, det har ju blivit både kallt och blåsigt och att bara stå och vänta är lite ruggigt. Väl på bussen hör jag ett konstigt ljud, jag ser mig om men kan inte hitta orsaken men det blir jag snart varse. Det är bussen som låter och chauffören säger inget om när jag går på att bara tänker köra en hållplats och sedan släppa av alla passagerare. Ja, jo, det är i sig inget märkligt. Det märkliga är att han inte har en plan B till oss som ska vidare. Ingen förstärkning, ingen hjälpsamhet, bara inget alls. Vi får hoppa av!!! Så vad gör man. Vi avvaktar nästa buss som inte ska riktigt samma håll som de flesta av oss skall till, men änglar finns de med. En riktigt vänlig person kör oss en omväg och släpper av oss där vi önskar. Glad ihågen går jag så in i affären och handlar. Och en halvtimme senare är jag på väg tillbaka för att ta mig samma väg hem, tror jag... Likadant här buss efter buss passerar, jag bestämmer mig för att avvakta just den som tar mig direkt hem för att slippa gå på, av, gå på och sedan av igen. Så jag väntar vackert. Men gissa vad som händer precis när den ska komma, just det. Den är inställd! Garanterat den "trasiga" bussen som skulle kommit, men hallå, detta är en timme senare och bussen utannonseras som att det är på väg. Det är bara till att hoppa på ett annat nummer och upp med alla kassar ut igen och så på nästa buss som tar mig hem. Det hela tar mig två och en halv timme och jag lovar, det hade gått fortare att cykla till affären och sedan använda le cykeln hem och till att forsla kassarna på. Tror inte det kommer bli fler bussturer för min del i Malmö. Min cykel fungerar bättre än bussarna i stan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar