Kort om mina senaste år.



söndag 6 oktober 2013

Varför göra skillnad på cancerform?

Jag har blivit ganska förvånad och chockad de senaste dagarna. Nu har jag förstått att man värderar och tycker inte att alla cancerformer har samma betydelse. Man ser på sig själv som vi och dem fast alla själva tillhör de drabbade av cancer på ett eller annat sätt. För min del är det lika hemskt om någon drabbas av lungcancer som av bröstcancer. Skillnaden finns inte i min värld.
Min aspekt är i vilket stadium man hamnat i för att på något sätt kunna sätta någon form av "syndhetsgrad" på personen. Vem skapar dessa skillnader? Vem gagnar det? Vad har man för glädje av att se sig själv som förmer än andra bara för man har en viss cancerform och inte en annan. Jag förstår inte. Jag blir bara ledsen att någon bara kan tänka tanken överhuvudtaget.

Nu i "rosamånadens tid" är detta mer aktuellt än någonsin och ett kärt ämne för många att diskutera. På TV kan man se Lindex reklam som säljer sina varor för bröstcancern skull medans man samtidigt kan se Apoteket göra reklam för sina rosa varor men i detta fall går insamlingen till cancerfonden. Ser ni skillnaden. Cancerfonden har insamlingar till forskning för alla cancerformer ingen nämnd och ingen glömd. Bröstcancer går då klart bara till bröstcancer.

I år har cancerfonden klart och tydligt gått ut med att insamlingen är till alla kategorier. Mycket tydligare än tidigare år då folk som ringt in i TV blivit avskurna så fort de nämnt just denna sak. Man har velat ha programmet bara för kvinnor med bröstcancer (viss mån även män). I år kommer det bli skillnad och jag vet att det kommer vara en hel del med tarmcancer med i programmet. Sveriges tredje största cancerform. Jag är så glad att man uppmärksammar det i programmet för det kan få upp ögonen på flera som vill skänka pengar när det ser att det går till alla cancerformer. Att man förstår att man skänker till all form av cancerforskning.

Det är lika viktigt att kunna bekämpa alla former. Vi har själva absolut ingen aning om vem av oss eller i vår närhet som imorgon kommer bli drabbad och av vilken form. Det enda vi vet säkert idag är att en av tre får cancer. Glöm aldrig det. Så skärp er nu, ingen girighet vad gäller cancerforsknings insamlingspengar. All forskning är ett måste för alla oavsett kön, etnicitet, ålder eller cancerdiagnos. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar