Kort om mina senaste år.



tisdag 11 juni 2013

Inga snabba besked, men dock...

Javisst blev det ytterligare väntan. Nu har det kommit så långt att allt ser bra ut. Eller rättare sagt allt ser bra ut för att göre en IRE operation, men men...

Det finns två kirurger som utför IRE i Lund. De har sagt att om det inte är något problem med min högra lunga och om ultraljudet inte visar annat än man tror ska de ta ställning till om jag kan bli en av deras patienter. Som min läkare säger så uppfyller jag alla deras önskemål och han kan inte se att de skulle kunna fortsätta att säga annat än ok. Man ska ta upp mig IGEN på ett torsdagsmöte och om jag inte hört något från dem i Lund inom 14 dagar ska jag ringa och fråga om och när jag kan få en tid. Så visst låter detta positivt och det hoppas jag att det är också men inte vågar jag ta ut något i förskott. Och två veckor är två veckor och efter dessa sex veckor är det tillsammans åtta veckors väntan.

En sak som verkligen i detta läget är att om inget går fel nu så slipper jag cellgifter i sommar. Så otroligt skönt.

Nu läkartid först vecka 35 och ny röntgen i vecka 33 om man inte nu säger annat i Lund kommer jag inte göra mera förrän till hösten. Det finns en starkt misstänk metastas i högra lungan och man vill se vad som kan tänkas mera hända utan gifterna. Den är idag ca en centimeter stor och ska tydligen inte vara någon fara. Man vet att man kan ta bort den på ett eller annat sätt och det känns bra att höra. Man vill också avvakta för att se om det kanske kommer flera.

Så nu förbereder jag två veckors väntan till för inte tror jag att det kommer dimpa ner något brev eller kallelse så snart, men hoppas kan man.

Jag tror jag får vara nöjd med detta för nu!

4 kommentarer:

  1. Hej Karin,

    jag skulle definitivt inte vänta i två veckor utan ring redan dagen efter eller på måndag eller senast tisdag. Det kan inte vara sant att det behövs två veckor för att "boka en tid" !!! Då kan Du även höra hur det ser ut med köer till IRE. Jag hoppas jag kan skicka lite kraft och energi till Dig!

    Hälsningar
    Tanja

    SvaraRadera
  2. En sak till. Att man avvaktar med Din metastas i lungan kan vara bra. Metastaser sprider sig ju högst sannolikt inte. Alltså handlar det bara om vad primärtumören har ställt till med tidigare. Man vet inte vad som kan blomma upp och då är det ju bättre att avvakta lite och se hur det utvecklas i Din lunga. Det skulle ju inte vara bra om man vid en eventuell operation kanske skar rakt igenom en begynnande ny metastas. Så där tycker jag att det är bra, att ni avvaktar.

    Hälsningar
    Tanja

    SvaraRadera
  3. Hej! Berätta mer om IRE. Hur skiljer sig den operationen från en vanlig operation och hur ´kvalificerar´man sig för en sådan? Har sökt på nätet men bara hittat sidor på engelska.
    Hälsningar
    Elvira

    SvaraRadera
  4. Hej Elvira,

    här finns en artikel som beskriver metoden ganska bra:

    http://www.sjukhuslakaren.se/2012/06/10/70-talsteknik-provas-for-svaropererade-tumorer/

    Hälsningar
    Tanja

    SvaraRadera