Kort om mina senaste år.



måndag 3 juni 2013

Varför är det patienten som ska ringa?

Idag har jag jagat tidsbokningen här i Malmö som lät meddela att det inte alls ska göras i Malmö utan jag ska  ringa till Lunds sjukhus. Ja, varför berätta detta innan för patienten? Det är ju bara jag som ska vara anledningen för själva undersökningen.
Väl framme hos tidsbokningen i Lund lär en sköterska mig förstå att hon har mitt namn liggandes framför sig men vet inte vad hon ska göra. Hon kan även se att jag fått en läkartid och att jag bör ha gjort ultraljudet till den dagen. Men det finns enligt henne bara en läkare som kan göra undersökningen och han finns inte på plats under hela denna vecka. Ja, vad säger man åt detta? Min tanke går naturligtvis till att de haft remissen liggandes hos sig i två veckor och först nu börjar man arbeta med det och det för att jag själv som patient ringer. Efter ett tag förstår hon att jag är desperat och hon lovar göra vad hon kan åt det hela men kan inte lova något. Inte ens om hon kan ringa tillbaka samma dag eller senare i veckan!

Antagligen var jag övertygande om att jag kommer inte ge mig. en kvart senare ringer samma dam och berättar att hon råkat springa på rätt läkare (vem nu detta kan vara) och denna läkare lovar utföra undersökningen på mig på onsdag kl 08.00 på morgonen. Blir oerhört lättad av detta meddelande och struntar i att jag ska vara fastande och ta mig in till Lund tidigt på morgonen. Det kommer jag säkert att fixa.

Men varför ska jag behöva ringa själv för att något ska hända?

1 kommentar:

  1. Ja det är en bra fråga! Det är sorgligt att det går till så. Hoppas undersökningen gick bra. Kram!

    SvaraRadera