Kort om mina senaste år.



söndag 30 juni 2013

Det är inte cancern som tar livet av mig, det är all Väntan!

Region Halland för Cancerrehabilitering har nu kommit ut med ett utkast för riktlinjer för cancerrehabilitering. Även om det bara är riktlinjer och man kanske lägger till lite till skulle jag vilja påstå att jag saknar bättre uppföljning med det stora och viktiga problemet som drabbar de flesta långvariga cancerpatienter. Nämligen VÄNTAN! Vad gör man för att korta ner väntetiderna för alla olyckligt drabbade. Det som knäcker en mer än själva cancer? Jag kanske missat det. Det är mycket att läsa igenom men det ända jag kunde komma i närheten var att man skrev:
"Cancerrelaterad fatigue är ett mångfacetterat problem. Bidragande orsaker, 
förutom själva sjukdomen och behandlingen, kan vara oro, ångest, 
depression, inaktivitet, smärta, nutritionsproblem och anemi (3)."

Just VÄNTAN framkallar och förstärker fatiguen med både oro, ångest, depression och inaktivitet. Borde därför inte detta vara ett större kapitel där man tar detta på allvar?
När man ställer frågor till cancerpatienterna är väntan ett genomgående ord som alla känner. Det måste finnas riktlinjer i hela Sverige hur länge man anser är acceptabelt att vänta på t ex ett röntgenbesked. I bl a Frankrike får man det 20 minuter efter tagna bilder, här tar det mellan en vecka och tre veckor. Varför? Jag kan rabbla hur många exempel som helst. Detta är bara ett.

Man gick ut med förfrågningar till alla innan man startade och påbörjade detta projekt och där visade också att majoriteten av cancerpatienter tyckte väntan var bland det värsta. För min del är det inte cancern som knäcker mig det är väntan som kommer ta livet av mig. 

Som sagt, jag hoppas jag har fel och att jag bara missat att riktlinjer för acceptabel väntan finns med. Ska när jag orkar läsa igenom alla sidorna igen.

Här är i alla fall länken för er som är intresserade av att läsa. Skulle ni hitta vad jag letar efter, snälla tala om det för mig så jag vet vad jag kan förvänta mig i fortsättningen. 

p.s. jag tycker det är jätte bra att man sätter ihop riktlinjerna så alla har samma värde, det är inte det jag opponerar mig mot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar