Kort om mina senaste år.



onsdag 29 augusti 2012

Bara en stilla undran!

Jag vet att jag går motströms men för en lekman som jag är kan jag inte annat än börja reflektera över vem som har rätt och vem som har fel vad gäller sola och D-vitamin. I australien har man gjort en bauta stor undersökning om solning med eller utan solkräm. Det är ju just i Australien man sagt vara det värst drabbade området i världen, vad jag hört (det kan vara fel). Den var verkligen inte liten och den sträcker sig tillbaka i tiden flera år. Men man kom fram till att det är solkrämerna som ger hudcancer och inte själva solningen. Krämerna innehåller gifter av diverse sorter, mer eller mindre farliga. Hudcancern har också ökat i förhållande till hur mycket solkrämer man säljer.
Min dotter fick soleksem redan när hon var liten och jag lovar hon utsattes aldrig för mycket sol, jag satte hellre långärmad tröja på henne en lät henne leka i den strålande solen. När hon skulle bada fick hon solkräm på sig varje gång vilket kunde resultera i flera gånger per dag om det var riktigt varmt. Hennes eksem blev värre och värre. Jag tog bort krämen och som av en händelse försvann eksemen med en gång också. Nu får hon bara soleksem av vårsolen och är hon försiktig då brukar det gå bra, hennes hud har nämligen alltid varit känslig. Men det fick mig att tänka redan då, vad är det vi utsätter oss för egentligen? Är det ytterligare en manipulation med våra hjärnor. Jag menar inte att vi ska börja steka oss i solen, jag tycker bara vi ska lära oss hantera den med förnuft utan att tillsätta en massa "gift" på kroppen eller något vi inte vet med 100% säkerhet att det kan ge oss en eller annan sjukdom till.

1 kommentar:

  1. När min dotter var ett år ungefär ville jag skydda henne med solkräm med hög faktor. Jag upplevde att hon fick utslag av värmen i kombination med krämen. På senare tid har jag ju också läst om att själva solkrämen kan ge cancer.

    I vilket fall så slutade jag smörja och klädde henne istället i tunna kläder. Vår son har aldrig haft solskyddskräm på sig.

    Vi har sådan tur att båda barnen tål sol bra. De blir inte brända och även efter den här sommaren ser de ut som pepparkakor.

    Hälsar Kärran



    Jag tror själv att forskningen som säger att solskyddskrämer inte är bra har rätt. Jag är såå glad att dottern har känslig hud så hon reagerade som hon gjorde så jag fick för mig att solkrämen med värme inte var bra.

    SvaraRadera