Kort om mina senaste år.



lördag 18 augusti 2012

Det blir behandling på måndag!

Jodå, det var som jag trodde. Min läkare har kommit tillbaka från semestern och haft en del att göra och bara tagit för givet att jag såklart ska få behandling på måndag men då med det som jag fick första gången och tappade håret av. Det är klart inte min önskan och mycket snabbt förstod hon det med, så lite av en kompremiss kanske, men det känns i alla fall ok att jag ska få endast ett cellgift dessa tre gånger, nämligen grundgiftet, det som om jag förstår det rätt är så gott som alla får från början, eller så. I alla fall är det det cellgift som själva behandlingen jag fått alltid har byggt på vid samtliga tillfällen. Det har jag inte blivit allergisk mot så jag ska tåla det även om jag kommer få lite likvärdiga biverkningar som det senaste giftet gett mig. Ja, det blir säkkert bra och efter måndag vet jag hur jag kommer reagera. Det är tre gånger och det måste bli fyra veckor så det är bara att stå ut. Sen vill jag aldrig mera ha cellgifter för önskan och hoppet är det sista som överger oss.
Innan min måndagsbehandling ska jag träffa dagjoursläkaren på avdelningen och man ska ta ställning till vad som kan ha drabbat mig med lungan/bröstet. Det blir med tur även en form av röntgen nästa vecka också, med förhoppning att man hittar felet.

2 kommentarer:

  1. Hej Camino.
    Jag kämpar också med metastaserad rektalcancer. Ta i trä så har jag bara spridning till levern. Men den är tyvärr rätt full av tumörer. Kämpar som du med cellgifter för att återigen bli operabel (har gjort en operation).

    Är det 5FU (Fluorouracil) du ska få?

    Jag vill ge ett par varningsord om ditt kostinlägg. Mjölk verkar vara bra mot tarmcancer men dåligt när det gäller prostatacncer och exempelvis bröstcancer.
    Och grapefrukt har visat sig öka risken för bröstcancer enligt vissa studier.
    Läs gärna: http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=7583
    samt http://www.nordisknutrition.se/artiklar/2-08/NN2-mjolk_cancer.pdf

    Jag vill bara visa att inget är bara svart och vitt i denna värld.
    Är inget hälsofreak själv men har börjat med egen Kefir från Tibetansk svamp. Vill gärna prova ditt Vetegräs också, det verkar vettigt.

    Lycka till med undersökningen av lungorna!
    Vad tror du om Santiago de Campostela? Är du fortfarande inne på september?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Hoppas du svarar bra på cellgifterna så det kan bli operation för din del med.

      Jag håller med dig om kostomläggning, man måste vara rätt försiktig och tänka till och inte ta allt för givet att det är bra bara för man läser en artikel om det. Det finns en hel del gamla beprövade "matmediciner" som jag försöker hålla mig till, förutom då vetegräs som är nytt för mig och gjort underverk i mitt fall. Man lagom av allt är alltid bäst och undvika det vi vet inte är bra.
      Tyvärr får jag nog skjuta på Campostella ett år till. Även om jag nog hade klarat det hyfsad bra idag men jag blir inte klar med behandlingar och röntgen och läkarbesök och möjlig operation på denna sida jul. Men laddar för fullt till nästa. Testa en del i Barcelona där jag gick i mer än tre timmar i bergen, helt underbart. Men det ska bli av.

      Radera