Kort om mina senaste år.



tisdag 10 januari 2012

Förvirrande

Har fått helt klart för mig idag att man absolut inte kan acceptera laserkirurgi av lungmetastaser i den svenska medicinen. I alla fall inte ännu. Men jag får ingen ordentligt förklaring till varför. Då hade det varit lättare att begeripa. Om jag förstår det rätt är det egentligen bara två anledningar till det. Den ena är att det kan sätta igång mer metastasering och den andra att läkare i andra länder vill tjäna pengar. Men å andra sidan om det inte sätter ingång fler metastaser så försvinner ju alla vilket kan innebära att man kan bli fri från all cancer och vad gäller pengar så är det trots allt olika förhållanden i våra olika länder. Även läkare i Sverige vill tjäna pengar och jobba så att man kan vå så mycket som möjligt i sin lön. För mig inget konstigt med det. I utlandet har man ett annat lönesystem och man har andra möjligheter. Det är detta vi bestämt oss för att vi ska kunna dra nytta av även här i vårt land genom att vara med i EU. Det fungerar även åt andra hållet, dvs man kommer hit för att få vissa operationer som vi här hanterar bättre. Då får landstingen in mera pengar och kan anställa flera läkare. Därför kan jag inte se någon skillnad. Det hade varit annorlunda om jag fått höra att det kunde finnas andra föklaringar, vilket jag fortfarande inte fått och därmed ställer jag mig skeptisk till uttalandet från henne. V ilket fall blir nu följden att jag kommer avvakta vad min nästa röntgen kommer visa och vad jag kan få reda på under tiden som kan vara avgörande. Vet ni något jag bör veta i mitt beslut så säg det gärna till mig.

2 kommentarer:

  1. Hej

    Jag har följt dig en lång tid och man slutar aldrig att förundras över hur stark en sjuk människa måste vara för att orka!!
    Att kämpa med alla dessa myndigheter och läkare som bara har ett för ögonen och det är PENGAR, att få till svar att laserkirurgi av lungmetastaserna kan göra att det sätts igång mer metastasering... men den risken är man väl som patient villig att ta för vad finns det för alternativ, jo palliativ cellgiftsbehandling som alla vet inte är botande... så länge chansen finns måste man väl som patient själv få ta det beslutet men tyvärr så är det inte.
    Min make dog av koloncancer för 4 år sedan och jag fick begära second opinon för att han skulle få behandling med de bästa medicinerna som fanns då ( enligt onkologen här var det för dyrt och det var inte bra för hans hjärta men efter strid fick han prova) med andra prd måste man vara stark för att orka kämpa.
    Tänker på dig och hoppas det finns någon som har något bra att lägga till som kan hjälpa dig./Lena

    SvaraRadera
  2. Det gör mig ledsen att höra att din man gick bort och att man ansåg att ni fick kämpa så för att få rätt medicin. Hur kan man bara säga att det är för dyrt.
    Tack för ditt stöd, det värmer mycket. Karin

    SvaraRadera