Kort om mina senaste år.



tisdag 24 januari 2012

Vad händer egentligen?

Så är det dags imorgon med ny röntgen. Det känns bra att det nu ska bli gjort. Går fortfarande med en känsla av att jag tror att man sett fel på bilderna förra gången. Vet att den chansen kanske inte finns men hoppet är det sista som överger en. Därför hoppas jag på det. Det dröjer klart en vecka till att jag får besked, men det får gå det med.
Hörde på nyheterna i söndags att Sverige inte längre har råd att behandla cancer sjuka med annat än cellgifter och "billigare" mediciner och att våra forskningsprojekt inte får de pengar de behöver. Men det är ju inte klokt. Men helt ärligt kan jag inte förstå logiken. Om man tar t ex laserkirurgi. Där måste ju bli en enorm summa för inköp av maskinen men den och alla operationer måste ju efter ett tag ha betalt av sig för kan man få mindre behandlingar och färre mediciner måste det i slutändan gå med plus. Då skulle man kanske kunna gå ut och göra specialinriktade insamlingar och beta av allt man behöver. Sen måste vi kunna hänga med på andra länders forskning. Nu när vi ingår i EU kan vi väl ingå där. Sen bygger ju EU en jätteanaläggning för forskning i Lund. Ska man inte forska alls inom cancerområden här? Men om vi då inte har pengar till det i Sverige för cancerforskningen inte har tillräckligt med pengar, varför skulle vi då bygga denna anläggning. Är svensk sjukvård på väg och bli dålig? Klart jag undrar efter sådana reportage vad som är sanningen bakom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar