Kort om mina senaste år.



söndag 10 juni 2012

Fullständigt knäckande!

Det är inget lätt EU system vi fått här i Sverige vad gäller sjukvården. När man som svensk kommer till utlandet förutsätter det att vi först kan betala för oss själva och har vi sen tur får vi tillbaka från Försäkringskassan. Kommer man från andra EU länder har alla med sig den blankett som hela EU är förmodade att använda. Den visas upp  vid inskrivningen. Kan tänka mig att man snart tröttnar på att ta emot oss svenskar som inte får med oss denna blankett. I fredags fick jag ett besked från Freiburg att man helt plötsligt inte hade mer pengar på mitt konto till min förvåning eftersom jag visste där skulle vara en hel del. Det visade sig att han som hjälpt mig hela tiden var borta några dagar och lämna över till en annan som inte tyckte jag behövde några fakturor. När jag så fick dem tillsända på mail visade det sig att om jag räknar med alla jag fått och dem hon (inte)skickade har jag fortfarande pengar kvar. Nu har jag fått koppla in en sekreterare som jag vet är duktig på detta, men inte med själva ekonomin. Inte lätt att sköta detta på distans och än mindre att veta vad man ska göra. Hoppas på svar på måndag, för det är ett enda kaos just nu. Och mellanskillnaden de pratar om är stor och inga orginalfakturor har kommit mig till del. Nu tror jag inte de lurar mig, jag tror bara inte de har denna kollen, det är egentligen inte deras jobb och när de då sätter in extra pesonal som ska ta över är det nog lätt att det blir fel. Nästa steg är att skriva till deras chef på ekonomin och sen vet jag inte. Jobb jag inte orkar med och det tar enormt på alla mina krafter. Som sagt för att vara sjuk måste man var bra frisk för att klara av det. Hur kan man anse att vi ska göra allt dett jobb själva, det är vare sig lätt eller snabbt. Enormt mycket tid som jag måste lägga på detta och visst lär jag mig en hel del, kunskap jag gärna varit utan. Till råga på allt är det behandlingsvecka som klart inte gör denna sak enklare eftersom jag har svårt att tänka klart för huvudvärken de första dagarna. Fullständigt knäckande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar