Kort om mina senaste år.



måndag 20 maj 2013

Avbokad läkartid!

Blev väckt av sekreteraren från onkologen i morse som berätta att läkaren var sjuk och att jag skulle få en ny kallelse hemskickad och en ny tid inom några veckor. Men när hon kommit så långt började jag vakna till liv och tankarna rusa runt i huvudet på mig. Inte kunde/ville jag vänta flera veckor till på ett besked som redan måste vara taget. Det slutade med att hon lovade att hon skulle försöka se om hon kunde ordna en ny tid under veckan men då till annan läkare.

En halvtimme senare ringde hon och meddelade att jag kunde komma på fredag och då berättade jag att jag ringt avdelningen för att be dem om en telefontid under dagen istället. Hon lovade mig att samma läkare skulle ringa mig under förmiddagen. Jag blev glad och väntade och väntade på det samtalet som aldrig kom. Vid fyratiden får jag veta av samma sekreterare att hon skulle ringt mig tidigare för min ordinarie läkare var nu så frisk igen att han kommer imorgon och då kan ringa mig. Besviken över att inte få beskedet idag men samtidigt glad att det är min vanliga onkolog som sett mina bilder tidigare.

Första gången jag varit med om detta också. Sen min gamla onkolog slutat händer det grejer varje gång. Det har väl sin mening det med och som jag sagt tidigare har jag varit väl förskonad över alla dessa återbud, ändringar och nya läkare varje gång, så jag ska väl inte klaga allt för mycket. Men väntan är bara så förfärligt  jobbig. 

2 kommentarer:

  1. Hej Karin,

    jag tycker Du behöver inte vara ett dugg ödmjuk eller tacksam. Det är DIN kropp och cancern är en sjukdom som utvecklas över tid. Det är en självklarhet att Du borde få resultatet så tidigt som möjligt, d.v.s. så snart det är framme. Sedan borde Du få välja själv om Du vill vänta på Din ordinarie onkolog eller få resultatet av en annan läkare innan dess. Det är ofattbart att en läkarsekreterare begriper sig så lite på cancer att hon inte ordnar det för Dig. I synnerhet borde hon veta och förstå vilket psykiskt lidande all onödig väntan orsakar hos patienten. Nej, inte är det här ett läge för ödmjuk tacksamhet utan här måste det ställas krav på sjukvården. Jag blir så förbannad när jag läser hos Dig hur Du och uppenbarligen (cancer-)patienter överlag behandlas av dagens sjukvård. Bra att Du kvicknade till under samtalet och ställde krav!!! Tråkigt att föreställa sig alla patienter som inte orkar ställa krav eller som tror att de inte har rätt till en bättre behandling. Jag håller tummarna för att Du blir respektfullt bemött i morgon, att onkologen förklarar resultatet för Dig och vad han rekommenderar eller vad sjukvården har att erbjuda. Sedan måste valet vara Ditt eftersom det är Din kropp som Du bestämmer över.

    Hälsningar
    Tanja

    SvaraRadera
  2. Ja, vi måste vara bra friska för att klara av att vara sjuka i denna sjukvård vi har numera. Underbara sköterskor och läkare men de behöver bättre administrativa hjälpmedel genom andra personer eller bättre kommunikationsvägar som fungerar mellan avdelningar.

    SvaraRadera