Kort om mina senaste år.



fredag 7 december 2012

Ett telefonsamtal!

Ja, så satte jag hjärtat i halsgropen igen efter ett telefon samtal där jag blir informerad att jag inte kommer få behandling när jag skulle och att jag måste göra en ny CT PET röntgen innan och ingen tid finns just nu till detta. Jag blir helt stum, såklart. Jag förstår knappt vad han säger. Ska man inte göra den tänkta strålningen eller vad är den nya tanken?
Inget av detta visste han men jag skulle antagligen inte hinna till onsdag. När jag undrar vad som hände med måndag var det hans tur att bli tyst. Sen säger han lite tyst, har du inte fått informationen? Nä, vilken? Att jag inte längre har någon tid på måndag??? Bra att jag vet det! Men haalllååå!!! Inte nu igen.

Min helg är förstörd, jag kommer klart bara vänta på måndag och oroa mig för allt möjligt och omöjligt som kan vara anledningen till varför.

Han lovar att läkaren ska ringa så snart han kan och det gör han tio minuter senare, tack o lov. Då visar det sig att en av elakheterna inte är tydlig när man drar åt spännet runt min mage för att hålla allt stilla vid strålningen. Den trycks ihop för mycket och tar upp ett för stort område.
Man vill se hur det ser ut med den andra röntgen när jag ligger fixerad. Behandlingen skall bli av, men det blir uppskjuten tills först och främst efter det finns tid till röntgen och sedan på strålbehandlingen. Kanske går det fort, kanske dröjer det. Man pratar återigen om att jag kanske bara behöver tre stråltillfällen, men återigen vet man inte. Kanske kan det bli innan jul, kanske inte.

Jaha, så var det med den saken. Man ska vara bra frisk för att vara sjuk för att hela tiden få knepiga besked. Man åker berg och dalbana med känslor hela tiden. Så nu är det tillbaka till denna evinnerliga väntan, väntan, väntan...

2 kommentarer:

  1. Hej Karin,

    jag förstår att Du är förtvivlad. Metoden med ett bälte runt magen för att få bort andningsrörelser låter väldigt ålderdomlig. Fråga Dina läkare om de inte använder sig av fraktionär stereotaktisk radioterapi. Då blir det ett samspel mellan röntgenapparaten och den med en guldspiral markerade tumören i levern. Varje gång Du rör Dig reagerar det Du ligger på och justerar Din position för att garantera att strålningen endast hamnar i tumören. Du är ju inte den enda patienten som andas! Metoden heter fraktionär eftersom man delar upp strålningesbehandlingen på 2-4 gånger. Så det är egentligen precis den behandlingen Du ska få. Kolla på
    http://www.youtube.com/watch?v=dALZMXJGldw

    Jag hoppas Du får veta mer vettigt på måndag. Ha en skön 2:a advent eller Anna-dag!

    Hälsningar
    Tanja

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Jag har inte lärt mig allt ännu, fast jag tycker jag frågar och frågar hela tiden. Jag vet att man sa att man kallar det för stereotaktisk strålning och att man ska ha Sveriges modernaste maskin!!! Ska fråga på onsdag när jag kommer till. Tack!
    Karin

    SvaraRadera