Kort om mina senaste år.



tisdag 26 februari 2013

Dags för spolning!

Börjar märkas att det är ett tag sedan sista behandlingen nu. Vet att det fortfarande svajar upp och ner med ork och kraft men den känns ändå som det verkligen är på rätt håll. Två dagar på raken har jag känt en inre kraft komma tillbaka och det känns så underbart. Visst vet jag att det kommer bakslag, men det gör inget idag. Det tar jag då. Det är fortfarande ett bra tag till vecka 16 och det känns så bra, så. Men det jag hela tiden glömmer är att det inte får gå mer än i snitt fem veckor (fyra till sex) mellan att min power port spolas och det är det denna vecka.Man spolar den med bl a heparin för att inget ska förstöras och jag vill klart inte få den bytat en gång till, det räcker med en gång. Så, dags att ringa sköterskan och be om ny tid.

2 kommentarer:

  1. Brukar Du verkligen spola den så ofta? Tidigare var regeln att den skulle spolas var tredje månad. Sedan kom man fram till att det inte ger något positivt bidrag om man spolar ofta. Det är klart att porten ska hållas ren, men å andra sidan innebär varje spolning även en risk för att man får bakterier rakt in i hjärtat. Därför får man kompromissa sig till en bra lösning. Men att spola den var fjärde eller sjätte vecka verkar vara väldigt ofta, närmast gammalmodigt.

    Tanja

    SvaraRadera
  2. Det är vad man säger till mig. Port a cathen jag hade från början var var sjätte till åttonde vecka men Power porten säger man måste spolas tätare. Vågar ju inte göra annat än vad man säger till mig i detta fall, men klart jag ska undersöka detta igen, för inte vill jag göra det i onödan. Tack för att jag fick veta.

    SvaraRadera