Kort om mina senaste år.



onsdag 16 november 2011

För bra för att vara sant!

Bästa programmet idag pga vad man visade i "Efter tio" idag. Man letar botemedel och forskar och sen känns det som inget mer händer. Rätt ofta hör man personer, mig själv inräknat, som ingår i studier men sen blir det tyst. Men vad händer sen? Jag ingick i en studie som fungerat bra på lungpatienter och som man nu skulle testa på andra grupper. När jag frågar vad som händer med det och vad för resultat man nått av studien tar det så lång tid att samla ihop informationen och allt som ska till att man glömt bort att man deltog. Lite som med dagstidningarna som ofta kan slå på stort med nyheter som kräver uppföljning, men den kommer aldrig. Det finns ingen fortsättning även om man letar efter den. Det är helt enkelt inte intressant längre. Är det likadant med alla (många) studier. Man fick inte det resultat man ville ha eller inget läkemedelsföretag var intresserad av att marknadsföra det, var det ingen tillräckligt stor grupp som kan ha nytta av den att man inte vill få ut den? För det kan jag lova, cancerpatienter är tacksamma, vi provar allt (så gott som i alla fall). Vi ingår gärna i studier, i alla fall om man säger att det har relevans och man inte kan bli sämre. Biverkningar är ok.
Men med denna metod kan man komma att rädda en hel del patiente så vi får  hoppas den inte bara försvinner. Men det blir kanske svårare med tanke på att man vann Nobelpriset för sin upptäckt. Kontentan är att man med bl a hjälp av egen tumör ska skapa antikroppar genom att byta blodet i sig. Inga biverkningar alls!!! Bara det... Nu pratar man om att det kan bli tillgängligt redan om två år, Fantastiskt. Men jag undrar om alla kommer kunna få det eller om man kommer prioritera. Man har tydligen sett och forskat mest med detta med tarmcancer här i Sverige men jag ska ändå säga att jag hoppas att samtliga som kan komma att få nytta av det får det med en gång oberoende av vilken av de 200 cancerformer man har. Vill inte prioritera någon cancerform framför någon annan ej heller kön. Vem kan säga att en kvinna är mer värd att räddas före en man, vem kan säga att en bröstcancerpatient ska räddas före en lungcancerpatient? Alla är lika viktiga oavset vem man än är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar