Kort om mina senaste år.



måndag 7 november 2011

Plötsligt händer det!

Idag förberedde jag mig på att det kunde ta lång tid innan jag fick det jag ville ha och att jag skulle springa på några hinder, men verkligen inte för att bli nekad en CD skiva på mina egna röntgenbilder. Jag blev så paff och förvånad när jag gick upp på administrativa avdelning för röntgen idag. Det har jag gjort förr och jag brukar få betala, förvisso, 100 kroner och vänta tio minuter men det är helt ok. Idag fick jag veta att det skulle ta en vecka OM jag fick dem. Det skulle godkännas av någon, vem det nu var först. Gissa om jag blev paff. Det är ju mina bilder!!! Jag måste vara den som har första tjing på dem, inte sjukhuset. Vad har jag missat? Hur kan man mena att man ska skydda patienten? Jag förstår ingenting, som vanligt. Om jag åker till Frankrike, tar mina röntgenbilder, väntar 20 minuter går jag därifrån med alla mina bilder på papper och 2 stycke CD skivor fulla med mina bilder, en till den franska läkaren och en till min svenska läkare. Dessa skivor som jag sedan gett min läkare har jag fått tillbaka. I Frankrike är detta mitt, jag är först att få besked om vad bilderna visar. Även före min läkare där. Här i Sverige är det så heligt att man inte kan få dem utan en läkares godkännande om jag kan få dem eller inte. Men hallåå! Detta innebär att jag idag har ett antal CD skivor från Frankrike men inga från Malmö. Kanske man ska be om detta varje gång man gjort en röntgenundersökning, för säkerheten skull. Men vari den svenska säkerheten består i, den kan jag aldrig förstå. Om jag visar min legitimation gäller detta överallt, men inte på röntgen. Här ska man kolla upp mig först, eller? Ja, jag kan inteförstå vitsen. Jag måste fråga någon för det enda jag kan få fram är att man gjort ytterligare ett administrativt val som tar tid och energi för en massa personer och som till syvenes och sist kostar oss skattebetalare en massa pengar i onödan. Förenkla iställer för försvåra. Det är bara ett hinder. Jag vill ha mina bilder när det passar mig och inte när det passar sjukhuset, det anser jag att jag har rätt till.

Till det positiva nu. Det finns en underbar sköterska på onkelogen som jag alltid vänder mig till för hon vet allt som är av värde att veta när det gäller min sjukdomsbild. Hon är underbar och har tid att lyssna, fast hon säkert har en massa att göra. Hon ringde mig strax innan två idag (jag hade bett henne ringa för hon var i ett långt möte när jag kom idag). Två timmar senare ringde man och hade en tid till min onkolog imorgon bitti. Den sista bokningsbara hon hade. Gissa om jag blev glad och gissa vems förtjänst detta var :-) Nu kan jag  kanske få min CD och förhoppningsvis svar på alla frågetecken jag har. Plötsligt händer det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar