Kort om mina senaste år.



torsdag 26 april 2012

Nu händer en del

Idag har det rört lite på sig i alla fall. I måndags lämade jag en förfågan om man kunde skippa sockerröntgen och göra en eftergranskning istället. Klart jag egentligen visste svaret redan innan, men jag måste få ställa frågan. Det skulle vara en av de mest vedertagna röntgensätt i hela världen och dosen socker ska vara så minimal så inget kan hända. Fast det är jag inte helt övertygad om. Jag vet att jag måste vara en av de jobbigaste patienterna, men jag har i det fallet ändå tur som har en läkare som till slut ändå tar sig tiden och ringa mig. Vi hade ett bra samtal där vi kom fram till att jag ändå ska göra denna röntgen för hon säger att ingen kirurg är intresserad av att operera mig om jag inte har gjort den. Men hon tror också att man vill avvakta lite för att se vad som händer med mina lungor nu. Så kontentan blir att jag kommer börja med cellgift i nästa vecka om man kan få in mig på en tid då. Vilket jag har svårt att tro, för de brukar ha fullt upp. Men det ska ringa mig, så får väl höra då. Annars får jag vänta två veckor. Har fått tid till sockerröntgen nästa fredag. Precis sista dagen för att falla inom ramen för den tid vi skulle ha den inom. Sen tar det en vecka innan svar ges. Man tittar nämligen bara på bilderna på torsdagar här i Malmö. Ja, om jag kommer igång med cellgifterna så kan vad som helst hända efter det. Då får vi se om jag ska gå behandlingen ut, hur lång den nu ska vara, eller om det blir operation innan sommaruppehåll eller vad man nu kan tänka sig hända däremellan. Däremot har jag inte fått någon tid för Port a cathen så den skulle hon försöka påskynda. Men annars skulle det gå bra att få första behandlingen med nål i armen. Även om jag hatar cellgifter och det vänder sig i hela kroppen bara tanken av att jag ska börja igen efter 10,5 månader känns det ändå lite ok. Med tanke på att både min egen onkolog och den tyska onkologen förespråkar samma sak och det kommer bli det tyska cellgiftet som egentligen inte är så bra för mig men i kroppen eller mot metastaserna ska den vara bäst. Biverknigarna är störst men då ska det i gengäld vara effektivt också i alla fall är det det jag hört.Så lite har ju hänt idag trots allt. Men vi får se om det blir något resultat inom kort eller långt.

2 kommentarer:

  1. Jag har aldrig hört talas om sockerröntgen och när jag googlar får jag bara upp dina blogg-inlägg. Vad är det för nåt?

    Och akta dig om det är sammanväxningar - det kan bli tarmvred av det.

    Ta det lugnt och vila.

    Friskförklarad rektalcancer

    SvaraRadera
  2. PET röntgen heter det egentligen men det är en form av socker man sprutar in i kroppen.
    Tack, då ska jag be min läkare att hon kanske kan kolla detta bättre, för tarmvred bill jag vekligen inte ha.
    Karin

    SvaraRadera