Kort om mina senaste år.



onsdag 7 november 2012

Kurator - Läkare = Du själv

Jag borde inte vara förvånad men blir det ändå. Nu har jag gått på sjukhuset så pass länge att jag tror mig veta alla skillnader som kommit under de senaste åren. Var hos kuratorn idag och vet ni vad. Numera skriver de inte på ansökningar som vi gör där man från föreningarna vill ha kurators godkännande att man söker. Nähä, då förvägras vi även den hjälpen. Och ja, jag är återigen förbluffad, fast jag trodde jag hört det mesta nu.

När jag frågar vem jag då ska vända mig till så säger hon läkaren. Han kan skriva på mina papper. Men hallå, hallå... Trodde det var dem som var de mest utsatta i denna vansinnes karusell vi numera har inom sjukvården. Jag tror inte det är sant. Återigen får jag agera på eget håll och försöka få tag på rätt personer som kan hjälpa mig hur jag går vidare, för detta tror jag inte kan vara möjligt i det långa loppet. Det är nog bara att börja dra igång cirkusen med vad är kurators område och vad är läkarens. Mig veterligen har det ända tills nu varit kuratorns roll att hjälpa oss att söka bidrag och underlätta det allmänna tillståndet för oss. Frågade även om hon visste var jag kunde börja undersöka om man kan få hjälp till en fläkt på toaletten och se det trodde hon inte alls på, kanske kanske men jag skulle räkna med ett nej. Men jag får själv gå vidare med det. Inte belasta henne med mina problem. Det är då risk att hon blir utarbetad och inte hinner med. Är det då någon som vet vad de SKA göra numer?

När ska detta ta slut. Jag lovar återigen, det är en heltids sysselsättning att vara sjukskriven (och dessutom försöka få ekonomin att gå ihop).


2 kommentarer:

  1. Så här söker man i min kommun:
    http://karlstad.se/omsorg-och-hjalp/hjalpmedel-och-bostadsanpassning/bostadsanpassning/

    http://karlstad.se/omsorg-och-hjalp/hjalpmedel-och-bostadsanpassning/hjalpmedel/

    Sök efter bostadsanpassning på din kommuns hemsida, så ska du se att du hittar rätt.
    Lycka till!

    SvaraRadera