Kort om mina senaste år.



tisdag 20 november 2012

Strålbehandling nästa?

Så har då läkarbesöket varit och jag går ifrån med relativt positiva tankar. Jag vet jag ska vara tacksam och att det låter bra. Inget i bukhinnan, detta är numera avskrivet. Ingen metastas här. Lungorna, båda ser just nu bra ut även om han lär mig meddela att han ändå anser lungorna som områden som det när som kan visa ny metastas. Det är snarare frågan om när inte om. Jag vill klart hellre se det som om och inte när. Men det två små rackarna i levern är nu tillbaka. Inte lika stora som de var när jag fick besked på dem först men tillräckligt stora för att visa sig. Som det ser ut just nu är det dem enda metastaser som finns synliga i kroppen  just nu. Jag hade hoppats på att de var borta de också, men så blev det inte.

Förfrågan är nu skickad om de går att göra något åt levern med strålbehandling. Strålbehandling har jag inte gjort tidigare. Det kan bli en ny upplevelse som jag absolut inte ser fram mot. Har varit glad över att hittills slippa eftersom jag hört en hel del negativt om det och framför allt om bestående men efteråt. Men valet är bara cellgift och jag hoppas klart att det kan bli av och att man säger ja till det. Läkaren anser det befogat, och det menas antar jag att han anser att jag kan leva ett par år extra om man lyckas. Nu är det således ny väntan som gäller om man kan behandla mig eller inte. Sen återstår det bara cellgift som jag hatar över allt annat. Nu tid till läkare först nästa år, vilket känns avlägset med februari nu när vi är i november. Just nu känns det tomt i hela mig, men jag är säker på att jag kommer hitta mer positivt inom mig imorgon. Nu blir det ny väntan och hopp om att cellgift ska kunna hjälpa mig. När ska detta ta slut? Men det är, numera ett kroniskt tillstånd hos mig antar jag. Men det positiva är ändå att läkaren tror jag ska kunna gå tillbaka och arbeta även om det dröjer ett tag till.

5 kommentarer:

  1. Hej! Jag skrev en kommentar till ditt förra inlägg, men gjorde nog något fel för den försvann. Hursomhelst, så tråkigt att dina levermetastaser kommit tillbaka. Tänkte bara höra om du pratat med din läkare om laserbehandling? Jag har själv bröstcancer med spridning bl.a. till levern och letar mycket efter andra behandlingsformer än cytostatika.
    Hälsningar Yvonne

    SvaraRadera
  2. Hej, Man är inte glad för att göra laserbehandling i alla fall inte i mitt fall. Vi är alla olika och metastaserna sitter olika, i mitt fall sitter det ytligt och om det stämmer som man sa idag går de inte att ta bort på annat sätt. Jag var i Freiburg och fick mina lungmetastaser borttagna med laserbehandling. Nu hoppas jag den svenska sjukvården kan få bukt på mina resteranade :-) Man kan alltid höra med Stockholm och laserbehandling vad gäller lever. De ska vara bäst här vad jag förstår och en second opinon har alla rätt till. Det finns flera olika metoder förutom cellgifter men det beror på var de sitter och hur många de är. Jag har själv blivit opererad i Paris för levern och idag ser den nog inte ut som andras. Tycker du helt klart ska söka andra behandlingsformer eftersom cytostatika inte är botande (annat än i undantagsfall). Kan man göra laserbehandling på dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen! Just nu äter jag antihormontabletter som håller min cancer i schack. Och så länge det fungerar vill man inte göra något annat. Men jag vet ju att jag förr eller senare blir resistent mot dem. Och därför undersöker jag vilka andra möjligheter som kan finnas förutom cellgifter. Jag vill ha lite i bakfickan när det blir dags... Ha det gott!

      Radera
  3. Karin, förutom TASE och Etanol som jag nämnde tidigare så finns ju RF och mikrovågor. Men jag tror att dina ligger för nära bukhinnan annars hade de nog föreslagit det. Men om de inte vill operera så måste de prova tillgängliga ablationer. Ta även upp IRE med läkaren, det som jag fick nej på av Uppsala. IRE finns även i Regensburg. Vad gäller strålning så hör om de funderar över sterotaktisk strålning (precision).
    Kramar igen, det är dags att vi blir fria från det här. -Uffe

    SvaraRadera
  4. Tack, Ska klart fråga om allt.
    Ja, nu ska vi bli fria från det här!
    Nu hoppas jag få höra att allt går bra för dig.
    Kram

    SvaraRadera