Kort om mina senaste år.



måndag 8 april 2013

Tomosyntes

Idag var jag kallad till mammografi. Bara vanlig rutin och inget konstigt mer än att det inte känns som två år sen sist. Men samtidigt blev jag tillfrågad om jag ville ingå i ett forskningsprojekt som bestod av två delar för att jämföra vanlig mammografi och en skiktröntgen som kallas för tomosyntes. På detta sätt kan man granska bröstet i mm-tunna skikt och meningen är att se om man genom denna nya metod ska  hitta mer bröstcancer tidigare och säkrare och om det i så fall är värt pengarna. Alltid pengarna som styr allt.

Problemet i detta sammanhang är att man är extra noga och det kan innebära att om man ser något som inte är något konstigt i sig men man blir kallad i alla fall för säkerhetens skull. Det är självklart också bra men det kan självklart vara mer nervöst om det skulle bli så. Men kanske är det denna metod som blir räddningen i framtiden för de sista procenten man idag inte kan rädda i, Det är min förhoppning. 

2 kommentarer:

  1. Hej, vad har du för mailadress om man vill maila dig/Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Du får gärna maila mig på ik.nyman(at)gmail.com

      Hälsningar
      Karin

      Radera