Kort om mina senaste år.



tisdag 27 augusti 2013

Det kan gå fort också!

Det kan gå snabbt inom sjukvården också. Min onkolog ville skicka mig på spirometri innan man kunde avgöra något definitivt med mina lungor. Spirometri är en undersökning  som kan se lite hur lungorna fungerar. Man andas in samt blåser ut genom ett munstycke kopplat till en apparat som mäter lungornas förmåga. Inte så stor eller märkvärdig undersökning men kan vara nog så viktig. Remissen gick iväg igår och idag ringer man och berättar att man fått ett återbud som jag kan komma på redan imorgon bitti. Snabbt jobbat!

2 kommentarer:

  1. Hej Karin! En underlig fråga kanske men du verkar vara kunnig i det här frågorna. Skaffade pH-stickor för att testa syrabalansen. Provade för första gången i morse och saliven visade 7 (neutralt om jag förstår rätt) men urinen 5,8 (försurat?). Borde det inte visa på samma värde? Jag fattar ingenting!
    Lycka till på spirometrin!!
    Hälsningar
    Elvira

    SvaraRadera
  2. Det jag fått lära mig är att det kan vara differens pga att det går genom magsäcken och där ändrar surheten. Tex som citron är surt men när det passerar magsäcken får det ett basiskt värde. Är säkert på att du hört det tidigare. Men Det låter logiskt att det är som du skriver mer basiskt i saliven och mer surt i urinen. Totalt sett är dina värden mycket bra. Även om 7 är optimalt för urinen också, i alla fall som genomsnitt. Fotsätt att mäta antingen saliven eller urinen så slipper du hålla koll på två värden, rekommenderar jag i alla fall.

    Tack det gick bra med spirometrin.

    //Karin

    SvaraRadera