Kort om mina senaste år.



måndag 22 oktober 2012

Heparin till salu?

Ibland undrar jag. Var på apoteket för att hämta ut heparin då det behövs när man ska göra ren min power port. Har inte märkt att receptet är gammalt och när hon säger att allt är uttaget blir jag ett levande frågetecken. Det står ju att man kan hämta ut det fyra gånger och jag har bara gjort det en gång. I klartext står det tre gånger kvar. Då visar det sig att receptet är 10 dagar för gammalt. Jamen, säger jag. Jag är precis på väg till sjuksköterskan som väntar på det nu. Ja, det tar hon ingen hänsyn till, receptet är gammalt. Jag känner mig som om jag vore någon missbrukare. Vilken sort vet jag inte eftersom jag inte tror det kan hända så mycket med en dos heparin. Inte kan hon ringa heller och kolla så det är ok, även om det är till en öppen avdelning med fullt av sköterskor som direkt kunnat säga jag, det går bra. De är ju dem som skickar mig till en vårdcentral för att slippa ha mig springandes på avdelningen. Det är lättare att någon annan tar hand om mig. Vilket jag kan lova att så inte var fallet idag. Väl hos sköterskan visade det sig att den ordinarie som brukar hjälpa mig inte var där för stunden utan man satt in en vikarie. Tror aldrig hon tidigare gjort rent en power port, möjligen en port a cath. Alltså misshandlade hon först mig och när jag sa att det fick vara bra, det kan inte vara rätt som hon sticker, slutade hon. Det har aldrig känts så fel förr.Inte fick jag vänta på att den ordinarie kom tillbaka heller, varför förstod jag aldrig. Jag måste komma tillbaka imorgon!!! Jag tittade nog lite skumt på henne för då sa hon bara, för du jobbar väl inte? Och? vad har det med saken att göra? Det var inte jag som gjorde något fel, det var inte jag som inte kunde vänta. Jag har bokat tid, alltså bör jag bli omhändertagen NU. Då fick jag den här känslan jag fått för av sköterskor. Jag finns där bara för att man ska kunna tjäna pengar på mig inte att de är där för att hjälpa mig för att jag är sjuk eller behöver annan hjälp. Så, halva dagen bortkastad med inget uträttat och ny tur med exakt samma ärende ska genomföras imorgon. Hoppas på bättre tur då.

1 kommentar:

  1. Hej Karin,

    jag blev förfärad över det jag läste hos Dig. Alla verkar bara göra sitt "jobb" och ingen är ens medveten om att den har till uppgift att hjälpa en patient - och då menar jag "hjälpa". Apoteket som sätter sig över överenskommelsen mellan Din läkare och Dig borde ju hjälpa till med att få fram en förlängning av receptet. Tänker Du gå till samma sjuksköterska igen idag? Hon borde ju ha insett att hon hade problem och hämtat någon annan som har gjort det förut och kan visa henne hur man gör. Jag blir så förbannad när jag läser hur Du behandlas av "sjukvårdsapparaten" där man inte ser patienten som någon man borde vara rädd om och behandla med stor respekt och ödmjukhet så att hon gärna kommer tillbaka. Nej, det är bara att citera patienten dit igen genom att skicka en ny "kallelse". Usch, vad jag blir förbannad.

    Jag önskar Dig av hela mitt hjärta att Du får en bättre behandling idag!

    Kram
    Tanja

    SvaraRadera