Kort om mina senaste år.



söndag 9 oktober 2011

Hur kan någon vara så grym?

Igår titta jag på filmen Baden-Meinhofer. Egentligen en förfärlig film, men det värsta är att den är sann. Känns lite så här i efterhand att de var lite föregångarna till alla ”hemska” ligor som brett ut sig över världen idag. Men det jag slåss mest av är all grymhet som finns inne i en människas kropp.  Hur kan man ha så mycket aggressioner mot hela världen. Hur kan man utsätta andra människor för så mycket våld denna korta tid vi finns på jorden.  Jag tror inte att vi alla kan tycka och tänka samma sak men just det här att gå från det muntliga till handling och verkligen döda en massa människor som inte är annat än en bricka i vårt samhälle som försöker göra sitt jobb, men för den delen även oskyldiga människor. Men tänk detta gör man berått mod. Man verkligen släcker livet för en annan människa pga allt hat man har inom sig. Man kan aldrig ”ångra” sig eller ta tillbaka det. Det är en tillfällig handling som leder till något bestående. Hur ska vi någonsin kunna få världen att ändra sig – att ta sitt förnuft till fånga. Vem har rätten på sin sida att få döda en oskyldig människa? Eftersom jag lever så nära döden blir det så tungt att se allt detta meningslösa och oändliga dödande av. Det går aldrig att ersätta dem med någon annan. De är personer som kanske har familj, barn, jobb, ja helt enkelt ett liv där de är en betydande person för någon. Hur ska vi någonsin kunna stoppa all grymhet vi har i världen som bara leder till makt hos ett fåtal och svält och elände för andra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar