Kort om mina senaste år.



tisdag 18 september 2012

Region Skånes sjukhus är rena katastrofen!

Jag vill inte tillhöra Region Skåne längre. Jag vill flytta till ett område där patienten kommer i fokus. Jag vill ha en egen läkare som hjälper mig och inte bara pratar fem minuter med mig för han/hon tror att det löser allt. Idag när jag frågade om tid var uppsatt till mig fanns där fortfarande ingen. De har ju "bara" vetat om det i typ tre månader. Man har även varit inne och ändrat och så nu är inte tid uppsatt vecka 40 utan vecka 40/41. Ok? vem har gjort detta? En läkare eller? Ni ska höra något ännu mer komiskt. Jag försöker få tag på min kurator som jobbat halvtid på onkologen och halvtid med hospice. Nu har hon också fått sluta och kvar finns en kurator som nu är tillbaka från denna gången sju månaders sjukskrivning och ska jobba halvtid. Sedan finns där två kvar. En är heltidssjukskriven och den andra på semester. Jippi. Och vet ni vad den första säger till mig, jo, det är nog bäst om jag skaffar mig en ny remiss!!! Jaha, vem ska skriva ut den? Där finns ju ingen läkare som vill träffa mig? Tänk nu om detta varit akut. Detta är vårt fina gamla Malmö sjukhus som nu håller på att gå under fullständigt.
Ja, den ena avdelningen rörigare än den andra. Men för att återgå till mitt största problem. Jag fick jag prata med en akut läkare idag eftersom jag fortfarande har kli på kroppen och en tryckande känsla över bröstet. Han bekräftar att man ska titta på bilderna på torsdag och att ingen läkare är insatt i mitt ärende ännu. Dock tror han det blir en (och ända om jag förstår det rätt) tarmonkolog från Lund som ska bli min nya. Det finns så gott som bara en onkolog kvar på avdelningen och hon är sjukskriven. Tror ni jag hittar på? I which. I alla fall ska han försöka att få någon att ringa mig efter genomgång, vilket skulle ta ett tag innan han gjorde. (men jag kommer klart ringa minst en gång om dagen för att få svaret). Faktum är att för min del kan det vara vem som helst som är läskunnig som kan ringa till mig och berätta vad man skrivit ner från röntgenavdelningen men jag antar att man då tar från någon ett ansvar som är så betungande och ansvarsfullt att man inte får lov att göra det. Sen ska man då sätta upp en tid till mig som jag ser det kanske blir i oktober kanske november. Men då har jag tackat för mig och vänt mig till någon annan genom second opinon eller något, för denna psykiska tortyr vill jag inte vara med om. Kanske kan jag stämma dem för försämring av mitt tillstånd, vad tror ni?

4 kommentarer:

  1. Har ett par mycket svårt sjuka familjemedlemmar, och jag håller fullständigt med dig! Det är fullständig kaos där ingen, ingen har koll på varken det ena eller det andra! Blir galen :( Ovanpå allt elände med svår sjukdom i allt för tidig ålder, så ska man slåss mot en försäkringskassa som har precis lika lite koll som vården.
    Hoppas att det ordnar sig för dig. Önskar att jag haft lite ork och kraft att skicka över så här via rymden, men det finns inget mer... Kram och stort, varmt Lycka Till!

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte hur Linköping är expertmässigt med lungor men när det gäller resurser och ordning & reda så är de i topp. Dom är super på levrar. Har alltid haft ett bra rykte på thorax och lungor är ju inte långt ifrån. :-) Jag kan bara varmt rekommendera dig att komma till Linköping. -Uffe

    SvaraRadera
  3. Ja, det är inte utan att det är frestande just nu som det ser ut. Vi hoppas bara alla att det ska bli ordning igen för det är ju inte läkarna och kompetensen det är fel på det utan att det inte finns några läkare just nu och sköterskorna gör ett hästjobb, men det är ingen enkel situation.

    SvaraRadera