Kort om mina senaste år.



söndag 9 september 2012

Vissa dagar!

Vissa dagar får en att tänka bakåt mer än andra. En sådan dag blir just när man fyller år och tid blir mer uppenbart. Hittills kan jag glädja mig åt att jag är en av tio procent som överlever min tre års dag med vetskap om cancern. Det har till och med gått ett halvår mer. Min läkare trodde jag skulle få något mellan tre och åtta år att leva. Får man säga detta som läkare. Jag tänker bli 80 år med, vilken grupp kommer jag då tillhöra? Men jag är oerhört tacksam för att jag fått uppleva även denna dagen och ser fram mot flera år till när jag kan säga samma sak.

4 kommentarer:

  1. Jag tror inte det går att säga riktigt "rätt" saker till någon som har en riktigt svår diagnos att kämpa mot. Att skönmåla framtiden är ju inte heller särskilt bra. Det hindrar t ex sjuka människor att söka en second opinion. Det behövs ju inte eftersom kampen ju ska gå bra.

    En väninna till mig fick veta att hon skulle klara kampen. Det fanns såå många olika cellgifter att sätta in. 6 månader senare meddelas domen. Nu återstår endast palliativ vård. En sorts cellgift användes, av alla de många tillgängliga. Vi förstår givetvis att valen inte var så många. Efter det halva året, vid domen, insåg hela familjen att prognosen hela tiden varit mycket dyster. En behandling/operation man inte informerat om från onkologen var det för sent för. Min väninna hade blivit i för dåligt skick. Varför hon inte informerats om den operation (som endast sker i ett annat landsting) som hade kunnat ge henne flera år fanns ingen kommentar. Förutom att hon inte skulle klara operationen i det skick hon nu var. Nä, men kanske ett halvår tidigare....

    Det här är vad som kan hända när man lägger sitt liv i händerna på läkare utan att själv ta riktigt reda på alla fakta.

    Nu har jag tyvärr svamlat iväg. Det gör mig dock outsägligt glad att du med många andra har förstått att kunskap ger makt, t ex över sitt eget liv.

    Stort lycka till och hoppas ditt nuvarande mående bara handlar om lite förkylning i dessa dagar.

    Med vänlig hälsning, Kärran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ledsen för din väninna, men det gav mig styrka att gå vidare, tack!

      Radera
  2. Grattis! Hoppas att du har haft en glad dag med dina nära och kära! Kram, Iara

    SvaraRadera