Kort om mina senaste år.



torsdag 17 januari 2013

Mat i alla länder - välj smart!

Att komma till Indien har i många år varit lite av en dröm för mig. Alla kryddor, småbyar, vacker natur och allt annat som bara finns där skulle jag vilja ta del av och bara få insupa atmosfären. Gå på marknaden och övervälsdigas av alla färger och dofter! Äta deras enormt goda och smakrika mat. Jag hoppas att jag en dag kommer kunna besöka landet (dock inte till några turistställen).

Varför jag tar upp detta nu är för att jag precis läste om att även indierna börjar drabbas av diabetes och fetma nu. Sjukdomar jag aldrig trodde skulle komma till detta land. Så klart är gräset grönare på grannens tomt även för Indien.
Nu när McDonalds kommit in i landet har det blivit status för medelinkomsttagaren att gå och äta hamburgare istället för deras egen välkomponerande mat. Då kommer sjukdomarna som ett brev på posten också. Återigen, maten lägger grunden för vårt välmående. Vi får ta det som ytterligare ett varnande exempel. Bra mat är bra mat i vilket land vi än lever i, dålig mat är dålig mat i vilket land vi än lever i. Välj smart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar