Kort om mina senaste år.



torsdag 10 januari 2013

Strålbehandling kontra Cellgiftsbehandling!

Vilken skillnad på strålbehandling och cellgiftsbehandling i förhållande till återhämtning och mindre utsatta biverkningar. Även om jag vet att de kom åt tolvfingertarmen på mig och jag har verkligen känningar av det så känns det mycket mindre totalt i kroppen.

Klart jag vill bli av med känslan av att allt smakar sött, även salt mat och visst finns det en obehaglig illamående känsla men med tur försvinner den snart och det går att medicinera. Även om jag undviker det så mycket det bara går. Huvudvärken är nästan helt borta och värsta tröttheten har redan lagt sig. Den sitter i , i flera månader vid cellgifterna. Jag bara hoppas att jag ska slippa gifterna på ett bra tag nu. Hur det än är så kan vi bli immuna mot dem och då finns inget mer som hjälper. Då är det nästan kört. Men först och främst hoppas jag klart att röntgen inte ska visa fler metastaser och att de två rackarna i levern nu är borta för alltid.
Tydligen kan man stråla levern igen, även om jag inte vet hur länge det ska gå emellan. Som jag förstår har jag fått en stark dos men när man kan ge mig igen i levern frågade jag inte. Men det kommer jag säkert få svar på OM det skulle komma någon ny, vilket det ju inte ska. Nu är det nog min vänstra lunga jag ska vara mest observant på. Men det märkliga är att den känns bättre än den högra men man säger att man är mer osäker på den vänstra.

Stråldoktorn berättade att man här i Malmö var mera van att stråla lungor än lever så med tur kan man klara detta i Malmö. Men jag vill klart inte gå några händelser i förskott och definitivt är inte mina tankar på att jag ska ha flera metastaser, det är bara ett sätt att skydda sig själv mot alla OM och KANSKE. Lite mental förberedelse för vad som kan hända igen och igen. Men i så fall ska de bort till varje pris. Punkt här. Det finns ju faktiskt en annan aspekt också - Jag kan bli fri från alla metastaser och inga nya komma tillbaka - mitt högsta mål!

2 kommentarer:

  1. kämpa på...jaghar i alla fall fått tid till dartomografi...kram berita

    SvaraRadera
  2. Lycka till och hoppas allt går bra. Kram Karin

    SvaraRadera