Kort om mina senaste år.



torsdag 7 juli 2011

En underbar familj.

Idag har varit en dag fylld av prat, missförstånd och lyssnande. Visst är det konstigt hur lite vi verkligen pratar med dem vi älskar mest av allt. I mitt fall mina barn. Vi missuppfattar så lätt vad vi menar och lägger tolkningar hos den andra som är fel och bygger vidare på en falsk sanning. Men livet är för kort för att vi ska såra varandra. Samtidigt som jag är så ledsen för vad barnen ska behöva gå igenom är jag säker på att de samtidigt lär sig något av livet. Jag tror att mina barn fått lära sig känna av situationer och hur man måste lära sig att kommunicera. I vilket fall hoppas jag det för utan kommunikation kommer vi ingen vart vare sig i privatlivet som i arbetslivet. Kommunikation är A och O till hela ens existens. Ett förhållande kan inte bygga på tysthet, då är det dömt att misslyckas vare sig det är med ens partner som vän som barn.

Var hemma hos vänner ikväll som bjöd på en fantastiskt god middag. Det var bättre än restaurang mat. Men så har han också varit kock. Konstigt med vissa familjer där man bara kan känna "värmen". Den bara finns där. Jag blir så glad när jag får vara en del av deras gemenskap. Jag tror det är få förunnat att få ha den närheten och glädjen under ett helt liv men det är helt klart värt att slåss för. Egentligen är det så lite som behövs men om alla ger av sig själva och ingen tar mer än den andra. Om alla respekterar den andras fel och brister samtidigt som vi värdesätter det positiva är jag övertygad om att vi alla hade fått vara med om denna sagolika känsla. Så ta hand om varandra och sluta se felen. Lyssna på varandra och ge av er själva. Oj, vad filosofisk jag blev men det känns bra att inte bara klaga.

En vecka till vi åker och jag har världens skoskav från mina flip-flop skor. Med giftbehandlingen läker såren mycket, mycket långsamt. Kan i princip inte gå alls på framfötterna. Det värsta är att såren varar sig och är öppna. Detta började när jag var i Paris. Men nu är det en vecka till och då hoppas jag att jag i alla fall kan ha några sommarskor på fötterna som inte gör ont. Men å andra sidan är hela kroppen full av sår och märken som tar flera månader på sig att läka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar