Kort om mina senaste år.



tisdag 5 mars 2013

Kan jag göra mer för att hålla cancern borta?

Fick frågan häromdagen om jag trodde att jag kunde göra något mera för att inte cancern skulle försämras. Jag försöker ju äta rätt mat. Är inte alltid säker på att det blir helt hundra rätt, men jag gör så gott jag kan och eftersom ingen kan säga vad som är helt rätt och vad som är fel får jag utgå från vad jag själv känner att jag mår bra av.
Att jag minskat eller helt tagit bort de "fyra vita" innebär ju inte att man helt säkert kan äta allt annat. Frukt är ju i gränslandet. Fullt av vitaminer men också fullt av fruktsocker. Är detta bra för cancern eller göder man den. Finns olika skolor här, så därför utgår jag från hur jag mår. Vissa dagar har jag mer ont efteråt och vissa dagar går det hur bra som helst.
Ja, maten vet man ju helt säkert nu att det påverkar vid tarmcancer men inte helt lätt alltså att veta hur man ska äta.

Det andra jag är noga med är att röra på mig. Minst en halvtimme om dagen men inte mer än 1½ timme har jag nu fått veta. Men gäller det för ett pass per dag eller kan man göra två pass på en timme vardera varje dag? Kanske självklart för vissa, men det är små saker som blir stora när man lever mitt i det.
Jag skulle kunna hålla igång tre timmar i rad om man sa att det skulle bota mig, men säger man att det är tvärtom finner jag mig i det med. Med andra ord, tron försätter berg. Ingen vet ju helt säkert, så åter igen, hur man mår själv är säkert det rätta.

Sen skulle jag klart kunna flytta till ett ställe som är mer gynnsamt för hälsan. Malmö anses inte bra i detta syfte och är klart ännu mindre bra när man redan har problem, men även detta är två sidor av. Jag vill klart vara med barnen samtidigt som jag vet att det finns andra ställen jag skulle må så mycket bättre av.

Svaret är alltså att visst kan jag göra mera och det känns bra det med för då vet jag att jag hela tiden kan blir bättre och bättre på själv jobba med att överleva.

2 kommentarer:

  1. Jag tror inte Du kan göra mer. Problemet är ju att det som kroppen mår bra av, mår även metastaserna bra av och det som ska vara besvärligt för metastaserna, brukar även vara det för den övriga kroppen. Samtidigt måste man hålla kroppen stark så att den klarar av att stå emot sjukdomen och klarar av tuffa cellgifts- eller strålningsbehandlingar. Jag har aldrig hört om någon övre gräns för hur mycket man får röra på sig. Jag vet bara att det är bra med cykling och promenader och att springa, men inte så bra med styrketräning. Jag vet inte heller varför just Malmö ska vara dålig. Luftfuktigheten? Vinden? Storstadens avgaser? Forskarna över hela världen forskar ju kring cancer och skulle det finnas ett sätt hur man skulle kunna bota eller stoppa sjukdomen genom sin livsstil, så skulle det säkert finnas några rekommendationer för det som alla onkologer skulle sprida. Jag tror att det är viktigt att man inte tror att man kan påverka allt och till sist skyller sig själv för sjukdomen. Då blir man helt tokig och full av självförebråelser. Alla vi som lever idag kan dö i morgon. Det viktigaste är enligt min mening att man lever ett så bra liv som möjligt med dem man älskar så att man känner att man har haft ett bra liv den dagen man dör.

    Tanja

    SvaraRadera
  2. Tack, du har säkert rätt i allt. Det är bara funderingar kring hela situationen jag har.
    Ja, att Malmö har hög luftfuktighet och en hel avgaser. Tyvärr är det nog allmänt att Malmö inte är så bra för luftrör och astmatiker.

    SvaraRadera