Kort om mina senaste år.



söndag 10 mars 2013

Vad är ett människoliv värt?

Ibland undrar jag hur livet verkligen är menat. Så olikt och annorlunda ett liv är beroende på i vilket land man är född. I vissa delar av världen får man slås för överlevnad. Man har inte mat för dagen men hjälper trots det varandra. I andra delar tycker man att man har rätten att bestämma över andra och tar därför livet av en medmänniska  Oftast utan anledning. I vissa delar bestämmer man sig för att bara ta det man vill ha, oavsett om det innebär en annan människas liv. Vem ger vem rätten att ta livet av någon.
Jag blir alltid illa berörd varje gång jag hör om någon som skjutit en annan. Hur kan man själv sätta sig till doms över ett liv. Vi har människor som på ett eller annat sätt hittar droger och på det sättet tar livet av sig själv, sen har vi langarna till dessa som för att själv vilja leva ett rikt liv kan ta andra människors liv genom att göra dem beroende. Länder där man kallblodigt skjuter ner barn, kvinnor och andra försvarslösa utan att vi andra gör något åt det. Hur fungerar vi egentligen? Sen finns det vi med cancer och andra med sjukdomar med dödliga utgångar som kämpar för sina liv medan andra bara vill ta sitt eget liv. Så vad är ett människoliv då värt oavsett var vi är födda? Bara tankar som allt oftare dyker upp i mitt huvud.

Klart vi inte kan rädda alla människoliv men vi kan visa respekt för varandra oavsett vem det än är. Tänk om alla kunde lovat varandra det. Hur hade världen sett ut då? Kan ni se det framför er? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar