Kort om mina senaste år.



onsdag 20 oktober 2010

Det vackraste jag vet


Vissa bilder  berör mer än andra.  Jag blir bara så varm om hjärtat när jag ser stillheten man  nästan kan ta på och skönheten både från havet och från  Fanny, som hon heter. Bilden är tagen av min dotter Emelie och flickan är hennes kompis Platsen är  Höllviken. Jag skulle kunna sitta och titta på denna bild i timmar och bara bli mer och mer harmonisk. Man kan nästan känna vågorna som sakta, sakta når fram till stenarna och båtens småsvjande mot vattnet. Helt underbar bild!



I somras var vi och fikade och fick denna härligt doftande och välgjorda cappuccino. Visst har hon lyckats med att få fram en söt liten kanin? Till och med jag skulle kunna börja dricka kaffe igen när jag ser en så fin gjord cappuccino. Jag började dricka kaffe sent i "min ungdom". I alla fall hade mina kompisar börjat flera år tidigare. En dag fanns hade inget mer att dricka än vatten och Nescafé med mjölk och det smakar ju mer som choklad än kaffe. Efter det var jag fast i kaffedrickandet. Har dock haft uppehåll under graviditeter. Efter dotter nr två slutade jag helt för att börja igen 10 år senare. Te tycker jag smakar minst lika bra men har så oändligt många fler smakvariationer. Man kan ju även välja på svart, grönt eller rött te. Till för 1½ år sedan drack även jag kaffe men efter första omgången cellgifter smakade det inte med kaffe. Sen fick jag höra att kaffe skulle kunna vara cancerframkallande och det avgjorde ju saken. Fast så hör i efterhand vet jag att då skall man dricka så många koppar att man inte har tid med mer än dricka kaffe under dagen. Men inte kan jag dricka kaffe idag utan att sätta det i vrångstrupen. Jag provade en gång men fick ångest. Egentligen var det nog mera så att jag fick känningar av magkatarren och  förknippade det med vad jag hade hört.

 Med vad det än är klarar jag nog aldrig att dricka en kopp kaffe mer i mitt liv. Men man ska ju aldrig säga aldrig... Hur det än är är klarar jag mig utan. Däremot dricker jag massor med vichyvatten för att inte få en massa blåsor i munnen. Vissa blåsor jag fått har varit riktigt stora. Och som om inte det skulle räcka med en flera blåsor kan man ha flera på olika ställen samtidigt. Hur lätt är det att äta då? De gör så oooonnnt. Och de försvinner ju aldrig känns det som. De kan hålla i sig med sin smärta i veckor. Jag har även fått utskrivet flytande xylocain för det. Det skall bedöva och ta bort smärtan. Det gör det också. I tio minuter! Hur ofta skall man ta på det? Visst, jag vet. Det räcker med att man tar det till maten så man kan få i sig något. Men det räcker bara till halva måltiden. Sen kommer smärtan igen. Tack och lov var det ett tag sedan jag hade en som besvärade mig så mycket. Men så dricker jag minst 2 vichyvatten om dagen också.

TACK för alla enkla "egenkurer" man kan klara sig med!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar