Kort om mina senaste år.



måndag 5 september 2011

Stomi

Nu har jag alltså en stomi (påse) på magen. Bara att lära sig använda och inte svimma när man gör det. Lite obehagligt tyckte jag det var från början. Måste vänja sig, ju snabbare desto bättre. Har verkligen fått anledning att träna i helgen när magen satt igång att arbeta på heltryck. Antagligen mina "nya" promenader sedan sjukhusvistelsen. I alla fall har jag fått en ny tid att träffa stomisköterska redan nästa vecka. Det finns klart flera modeller på påsar också att välja mellan. Jag undrade om det fanns olika färger också lite på skämt men det hade tydligen funnits även i svart men då sken det igenom kläderna för det var så mörkt.

Har också fått en tid till kirurgen om två veckor. Det gjorde mig glad för när jag lämnade sa man det skulle ta en fyra till fem veckor. Måste börja skriva ner alla frågor jag har för under min sjukhusvistelse kom jag inte på en enda att fråga när jag väl träffade låkarna. Känns bra att få reda på vad för sorts cancer jag har. Det skall provet visa om jag nu förstått det hela rätt. Det är denna bild man väntat på för att veta om jag ska få cellgiftbehandling eller om jag kan ställas i kö för lungoperation.

Jag är fortfarande rätt så matt efter alla strapatser och orkar inte vara social långa stunder men det blir bättre och bättre för var dag. Tycker det brukar vara så till en viss dag och sedan bara vänder det.

3 kommentarer:

  1. Skönt att allting gick så bra! Beundrar dig för ditt mod och ditt positiva tänkande!Var nu rädd om dig och ta det lugnt!!
    Kram
    Chantal

    SvaraRadera
  2. Karin jag har coloplast engångspåsar med liten
    lucka så att jag kan se om påsen sitter bra runt stomi.Har okså svarta som är super snygga,små och medium,dom är mycket omtyckta av många.Drick proviva morgon och kväll när det är löst som kommer i påsen.
    Marie

    SvaraRadera
  3. Skönt att läsa att allt gått bra. Jag tittar in här ibland. Är din stomisköterska i Malmö? Oavsett så vill jag bara säga att Kirsten isåfall är helt underbart bra där!
    Hoppas att allt fortsätter på rätt håll!
    Anna

    SvaraRadera