Kort om mina senaste år.



torsdag 22 mars 2012

Ett litet, litet fynd.

Hoppas jag gjort en bra affär nu. Köpte en "allt-i-ett" eller vad det kallas för. Skrivare, scanner och kopiator i ett. Jag behöver egentligen bara scannern för jag har en svart/vit skrivare sedan tidigare som fungerar mycket bra. Men jag vet jag kommer behöva skicka in en massa pappar till Försäkringskassan efter min nästa operation och jag brukar alltid skicka dem med rekommenderad post. Det tar ju posten sin lilla beskärda del av, dvs det kostar en del. Men snabb huvudräkning och tre försändelser till FK och jag ligger på plus istället för dyrare än så var inte scannern i inköp. Den kostade 299 kronor och har tidigare kostat 799. Jag tyckte det var värt en investering av den. Hade vi haft den när Erika skulle till Australien hade vi tjänat in den summan gånger två redan. Vi fick gå till posten, jag vet inte hur många gånger och skicka iväg hennes papper till Stockholm. Vid ett otal gånger påstod man där att kuvertet inte hade kommit fram så vi fick även skicka dubletter. Det blev inte billigt i porto. Får hoppas jag får lika mycket användning för scannern i framtiden också och inte bara till FK. Men jag kan annars skriva ut lite papper i färg, för det har jag saknat lite då och då att inte kunna och dessutom kan jag nu kopiera. Så, ja, jag tror jag gjorde en mycket bra affär även bortsett från att skicka papper till FK. Det stämmer lite det där med att det elektriska blir bara billigare och billigare. Och ni som tänkte på förr när man handlade en skrivare billigt då kostade patronerna en förmögenhet. Det kommer de inte göra. De kostar något mer än skrivaren, 345, men det är, vad jag har för erfarenhet ett bra pris för Epson patronset (3 färger och 1 svart) så även här blir det bra. Så just nu i alla fall känner jag mig nöjd och tycker jag har gjort ett litet, litet fynd.
Det är annat det än vad det blev med ytterdörren. Det vill jag lova. Har sällan varit med om värre försäljare än idag. Trodde jag skulle kunna få råd och förslag hur jag kan göra i samband med att sätta in en säkerhetsdörr, vilket jag mycket gärna velat göra. Problemet är att jag har två ytterdörrar och jag ville då veta dels hur detta gäller i samband med försäkringen om man bara byter en dörr, eftersom den andra har fastmonterade gardrober framför sig. Men jag undrar då klart om detta är ok för försäkringsbolaget och jag undrar om de annars kan sätta in en helt enkel dörr utan handtag eller något annat på sig. Jag undrar hur det ser ut ut brandsäkerhet och ljudmässigt. Vet ni vad han gjorde. Han påstod jag var otrevlig som hade dessa frågor och sa att han kunde inte veta vad jag skulle göra. Jag bara stirrade på honom och bad om ursäkt. Jag trodde han kunde komma med förslag. Jodå, han hade ett. Mura igen!!! Jag tittade på honom lite försiktigt och fråga om han verkligen inte hade något bra förslag "Jo, mura igen dörrhålet". Då förstod jag att detta kan inte vara en seriös firma. Man kan inte på fullt allvar säga så till en person som på fullt allvar vill och är beredd att lyssna till vad han har för förslag att komma med. Jag anser det vara av mycket stor vikt att ha en säkerhetsdörr till sin lägenhet. Så, det blir ingen dörr från Robust. Men stan är full av andra företag som är mer än villiga till att hitta lösningar och de är inte ett dugg dyrare för det. Men jag blev mäkta förvånad det vill jag lova. Men samtidigt undrar jag, hur tänker en sådan person egentligen. Jag vet inte vad han egentligen var. När han var som mest upphetsad försökte jag med ett lite tyst  -Herr försäljare, men då sa han att han inte var det. Men då är han kanske en monterare som extra knäckar på kvällarna med att demonstrera för hyresgäster, men kanske de skulle gå en charmkurs innan. Eller, nä förresten. De blir knepiga på ett annat sätt. Dem orkar man inte lyssna på för de ska vara så förstående så, vilket driver en till bristningsgränsen vansinig. Nu har jag skrivit rent för långt och helt oväsentligt. Strunta i detta, tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar