Kort om mina senaste år.



tisdag 13 mars 2012

Inget bra kom av detta!

Inget bra samtal med min onkolog idag. Hon informerade mig att hennes kollega hade gett fel besked till mig om mina njurar. Dock fick jag inte klart för mig varför hon skulle läst fel i min journal, för det måste varit det hon syftade på. Hon tror nu det mycket väl kan vara metastaser som jag tidigare fått reda på att man sagt att det inte kunde vara. Hon säger inget om fortsatt utreding som jag fick reda på att man skrivit ner i min journal. Jag har en vana eller ovana att alltid skriva ner ordagrant vad man säger till mig i telefon för att vara säker efteråt att jag uppfattade det korrekt och det är exakt så jag skrev av hennes kollegas ord. Hon tycker vidare att jag skall börja med cellgifter, vilket bara jag hör ordet får det att vända sig i hela mig. Var uppe och lämnade ett brev till henne på avdelningen idag och fick rysningar när all "giftatmosfär" slog emot mig. Inte ett ord nämndes om biverkningar från Eloxatinet. Om jag går in på fass och läser bland de vanligaste är de:


Vanliga (förekommer hos färre än 1 av 10 användare):
  • Infektion på grund av minskning av vita blodkroppar,
  • Magbesvär och halsbränna, hicka, rodnad och yrsel,
  • Ökad svettning och nagelpåverkan, fjällande hud,
  • Bröstsmärta,
  • Lungpåverkan och rinnande näsa,
  • Ledvärk och skelettsmärta,
  • Smärta vid urinering och förändrad njurfuktion, ändring av urineringsfrekvens, uttorkning,
  • Blod i urin/avföring, svullnad av vener, blodproppar i lunga,
  • Högt blodtryck
  • Depression och sömnsvårigheter,
  • Ögonirritation (konjunktivit) och synrubbningar
Kan säga att jag fick de flesta av dem så varför då inte även förändrad njurfunktion som tänkbart. Om det är giftet som gett mig problemet bör jag inte fortsätta, kan jag tycka.

Kan även på en annan hemsida läsa om att det är vanligt med njurpåverkan när man får cellgifter, så ovanligt är det absolut inte. Klart man skall utesluta metastaser men man måste också se till andra möjligheter och utreda dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar