Kort om mina senaste år.



tisdag 6 mars 2012

Stygnen bort på torsdag!

Stygnen ska bort. Lite glad att man hinner göra det här innan jag åker för jag kommer inte komma in på det svenska sjukhuset innan prover tagits och inte visat några bakterier. Ska försöja hinna med detta på fredag det första jag gör. För om jag inte har helt fel kommer det bara ta några dagar innan jag har svaret. Annars hade det innebutit att inga stygn kunnat tas bort förrän provet är klart. Nattåget till Köpenhamn går vid 19-tiden och vid 17-tiden tar man bort dem, så det är ju goda tider, eller hur?
Nu vill jag berätta om en sak som länge förbryllat mig men som jag fick svar på efter denna operation. Ni vet man väger sig alltid dagen innan man ska opereras. Oftast litar de inte på det man säger och så skrivs detta upp i ens journal. Jag kan förstå att de behöver detta till all medicinering och så vidare. Inget konstigt med det. Men när jag blev op i Malmö var där en sköterska som så nästan skällde ut mig för efter op och jag började kunna stå upp hade jag gått upp en massa i vikt. De bara tittade på mig och sa inget mer men gången därpå blev hon arg precis som jag hade manipulerat vågen, varför jag nu skulle gjort det. Samma sak hände här i Freiburg bara det att här tog man det på största allvar och gav mig genast vattendrivande och vips på några timmar försvann en massa vätska. Även om jag fortfarande var lite för vätskeöverfylld, blev jag ju bättre. Inte konstig jag var så dålig när jag kom hem i Malmö. Jag hade allt kvar i mig och eftgersom min njure redan då inte fungerade som den skulle var det ju ännu värre. Nu här har jag fått allt förklarat för mig och varför man är så noga med det, Men jag förstår inte varför inte detta finns noterat i min journal i Sverige och framför allt varför man inte observerade och gjorde något åt det, annat än gav mig dåligt samvete för jag gick upp för mycket. Kan berätta att jag ät tillbaka i originalvikten som jag hade när jag kom här och det var för flera dagar sedan. Men det har att göra med att man anser att det ska åtgärdas. Man kollade hur vätskebalansen var flera gånger om dagen. Därför vet jag hur viktigt det är med vikten numera. Vätska in - vätska ut, det måste finnas en balans annars går vi upp all vätska i vikt och svullnar fullständigt. Jag är inte svullen nu längra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar