Kort om mina senaste år.



tisdag 20 mars 2012

Lite orättvist är det allt

Har nu fått gå tillbaka till de lite starkare tabletterna så lite mindre ont har jag ändå haft idag. Promenaderna har varit klart mycket enklare och gått både snabbare och blivit längre. Känns nu som det inte ska vara så långt kvar till jag andas "normalt" igen. Fortfarande värst vid läges förändringar. Som t ex när jag går ur sängen på morgnarna, då får jag anstränga mig lite extra för att dra in luften korrekt. Sånt tänker man klart inte på i vanliga fall.
Var på apoteket idag och hämta ut hjälpmedel till min stomi. Fortfarande har jag uttag med frikort men den 6 april är det dags att börja betala. Receptionsten gjorde ett snabbt överslag och konstaterade direkt att jag inte behövde vara orolig. Jag får betala rubbet på en och samma gång, men tydligen kan man i dessa fall göra någon form av avbetalning. Kan faktiskt tycka att det är lite orättvist att om man har handikapp där man behöver hjälpmedel kontinuerligt måste man betala oerhörda summor på en och samma gång. Vet långt i från alla sjukdomar det gäller men jag vet att detta också gäller vid astma, med tanke på att baren är det. Finns säker massor med fler åkommor detta gäller. Nog borde man kunna hjälpa till på ett mer ut studerat hjälpsamt sätt. Det slår ju heller aldrig fel för samtidigt med att man ska betala all medicin/hjälpmedel går frikortet ut vilket betyder att man även måste betala läkarkostnaderna och detta kommer alltid samma månad och inom loppet av  några veckor har man plötsligt fått betala en tusen lapp till i sjukkostnader. Det är dyrt att inte vara helt perfekt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar