Kort om mina senaste år.



onsdag 20 april 2011

PET röntgen

Idag har jag gjort min första PET röntgen. Kan tyckas konstigt egentligen men man tappade väl intresset för mig när man på annan röntgen upptäckte att jag hade levermetastaser. Den egentliga anledningen vet jag inte. Detta är en gissning. Nu väntar jag spänt på resultatet som blir avgörande för min vidare behandling. Blir det operation i Malmö/Lund eller inte? Men det är klart det skall bli. Kan inte förstå att jag skulle kunna ha kroppen full av metastaser och ändå må så pass bra som jag gör. Men cancer är lurig. Den ligger latent som ett litet småspöke som hoppar fram när man minst anar det. Nu är det påsk och jag ska koncentrera mig på familjen och inte tänka så mycket på resultat.

För två år sedan innan mina barn fått reda på om min förfärliga sjukdom. När jag väntade besked och inte tillhörde vare sig onkologen eller kirurgen fick jag ett ryck att åka till Kullen med mina tre barn. Påskafton var en kanondag med vackert väder och första riktigt varma dag. Jag minns hela dagen som om den var igår. Jag missade den avtagsväg vi egetligen skulle svängt in på men resonerade som så att då promenerar vi en liten extra bit. Det blev flera timmar (kan tillägga att mina barn inte litar på mig i fortsättningen när jag säger en kort promenad). Men vi hade en av de mysigaste dagarna i mitt liv. Vi gick och gick och pratade med varandra om allt mellan himmel och jord. Som vanligt i min familj sjöng vi så klart. Det slutade med att även Marcus instämmde, smittat av stämningen. Önskar vi kunde göra flera dagar lika fina som denna. När tid och rum står still och vi bara njuter av varandras sällskap. Glömmer vardagens mödor och bara finns. Delar livets underbara närvaro med varandra. Jag glömde helt bort att jag väntade.

TACK för mitt livs bästa dag, mina barn!

4 kommentarer:

  1. PET/CT röntgen ville jag okså ha men den är så dyrt
    så det blev bara datomografi och magnetröntgen
    PET- är den exakta röntgen,isotoper suger sig
    fast vid metastaser och vid inflamerade delar
    hoppas att röntgen läkare kan läsa av dina bilder
    på sk.konferens
    önskar dig och dina barn GLAD PÅSK
    Mvh.Marie

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Vi alla önskar en Glad Påsk tillbaka :-)

    SvaraRadera
  3. Hej Karin, letade efter info om PET kameran och hittade hit. Lägger till din blogg i min lista om det är OK. Min man fick rectalcancer, 32 år gammal 2008, nu är han tack och lov frisk, men prövningen blev tuff och vi är skilda idag. När allt ordnat upp sig fick jag cancer. Konstigt ibland att man inte är bitter :) Nu har varken jag eller han vad vi vet någon spridning och i år fyller vi 36, och är friska. Jag gillar ditt sätt att skriva, kommer följa med. Jag hoppas du mår så bra du bara kan.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack och Klart du får lägga till min blogg. Jag hoppas ni båda kommer fortsätta för alltid vara friska så unga som ni är.Kram

    SvaraRadera