Kort om mina senaste år.



tisdag 7 december 2010

En förlorad biljett!


Väntar, väntar och väntar och hoppas att mitt ”case” kommit upp på läkarkonferensen idag, för jag har inte fått något annat besked.
Fick ett sms från min dotter i Stockholm att hon när hon skulle ta upp telefon numret till honom de ska bo hos tappade hon sin tågbiljett hem!!! Ok, vad gör man som mamma då. Jo, alla sinnena blir helskärpta och fantasin skenar iväg. På fullt allvar tar jag för givet att detta kan åtgärdas på bästa sätt. När vi beställde resan var jag som värsta curling förälder, säker på att om vi sett  till att ha en biljett i handen skulle vi vara som säkrast på att hon kom hem säkert. Hon skulle veta vilken vagn och plats hon skulle ha osv. Inget kunde vara fel med detta. Hade jag själv bokat den hade jag bara bokat en biljett på nätet med en kopia till min mobil. Tänkte, vad gör vi om hon raderar messet (hon brukar göra det med alla sina sms) eller det som alltid inträffar när jag ringer, mobilen är inte laddad eller kanske något annat vanligt missöde. Så jag bokar biljetten via ATG ombud (vet inte när jag sist gjorde detta) och löser ut en biljett för 20 extra Skr. Det tyckte jag var ok. Ända tills igår. När jag ringer SJ som då säger, jaha, då får ni lösa ut en ny biljett som kostar 100:-. Skämtar dem, tänker jag, men, nähädå. Hade jag gjort som jag brukar till mig själv hade vi bara kunnat trycka ut en ny biljett utan några extra kostnader vare sig 20:- hos ATG eller 100:- hos SJ. Så gammalmodig jag är. Säkerhet går inte före elekroniken idag. Hon hade bara behövt uppge bokningsnummer på SJ, utan mobil, utan självutskriven biljett utan något mer än sin ID handling. De hade kollat det mot hennes legitimation och allt skulle vara frid och fröjd. Så dumt av mig, My mistake. Aldrig mer skall jag be om en biljett utskriven av någon annan en mig själv. Jag kan ju trycka ut hur många biljetter som helst själv, jag kan gå ombord med 10 biljetter om jag tyckt det var bra. Men om jag trycker att jag vill betala extra hos någon, ja då är det kört. Det spelar ingen roll vad jag gör längre, detta lilla tryck betyder att hon på alla sätt och vis måste ha en SJ biljett i handen annars får hon inte åka med. Kvittar att vi har bokningnummer och alla uppgifter som en bekräftelse i handen, det går inte idag. För mig väldigt stelbent men typiskt svensk byråkrati. Vilken märklig värld vi har hamnat i…
p.s. Vi ska ringa hittegodsavdelningen i Stockholm såklart också, för vem kan åka på denna biljett utan ID???? Antagligen alla som är intresserade av att komma till Malmö den 18 december.
TACK för all hederlighet vi svenskar ändå har!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar