Kort om mina senaste år.



fredag 19 november 2010

Det kom ett brev...



Har en fatastisk väninna som kommer följa med mig till Paris. Lyckligt lottad är jag. Att en väninna hjälper mig med översättningar, telefonsamtal och med min egen frustration över svar skulle varit omöjligt för mig för et och ett halvt år sedan att tro på. Tiden mellan alla svar och frågor har varit dryg men du har alltid varit tålmodig och haft förståelse. Ja, allting i ett. Då vet jag att änglar dem finns. Hon är en ängel. En ängel i nöden en ängel som har så mycket medkänsla att jag inte har ord att uttrycka min tacksamhet. Bara TACK låter ynkligt i detta sammanhang! Tack för att du finns och att du har så mycket engagemang för dina medmänniskor. Jag hoppas jag någon gång kan ge tillbaka något som kan visa hur mycket jag verkligen, verkligen uppskattar all hjälp jag får. Återigen, jag måste ha en skyddsängel som gillar mig i alla fall.
Vi har tillsammans skaffat information om hur vi skall ta oss från flygplatsen Orly med buss till hotellet. Vi har bokat hotell. Vi skall bo nära kliniken för röntgen, det tar max fem minuter att ta sig dit. Sen har vi en metro direkt utanför som tar oss till läkarens universitets sjukhus på eftermiddag/kväll. Vi tar metro tillbaka på kvällen och hämtar vårt bagage och tar sedan bussen tillbaka till Orly och hem igen. Allt inom 35 timmar. Inte dåligt. Sen vet vi. Att ha en vännina med som kommer ursprungligen från Paris är enastående. Hon känner till allt om staden, så vi kommer inte komma vilse (hade jag garanterat gjort själv). Och tack vare Kjell Broberg kommer vi hitta på sjukhuset och vi kommer ha rätt papper med oss. Tack för all den hjälp jag fått av dig också!  Vi har hela min journal med och nytagna prover på papper. Hoppas vi tänkt på allt nu. Kontakt med juristbyrå för att inget skall gå fel runtomkring med alla pappers(tråkigheter) har jag med. En byrå jag kan rekommendera när man har problem eller om jag får säga det. Ta kontakt med dem innan ni får problem får då kanske man kan eliminera alla misstag man så lätt själv gör utan proffshjälp. Jag har meddelat Försäkringskassan. EU kortet skall ju klart med också.
Ja, jag hoppas vi inte glömt något.
Jag fick ett brev med posten idag. Det var från min läkare. I det stod det: Är under pågående bedömning huruvida situationen förändras om botande operaton är möjlig. Ljuvliga ord! Jag grät när jag läste orden, och jag läste om dem flera gånger innan jag verkligen förstod vad det stod. Men det är sant, det står precis så. Gissa om jag längtar efter att få höra att det verkligen är så. Att man säger till mig att "klart vi opererar dig och så blir du frisk. Tänk att få vakna ur denna mardröm. Jag har fortfarande min läkares ord ringandes i öronen från när jag gick därifrån för ett och ett halvt år sedan "Vi skall bara först röntga dig för att se om du skall ha strålbehanling en vecka innan vi tar bort tumören". Där fanns inget med om OM att jag kanske hade metastaser någon annanstans i kroppen, han bara sa kanske strålbehandling kanske inte men tumören skall bort. Varför säger man så om man inte menar det. Tänk vad långt tid ett och ett halvt år kan kännas. Det blev ju aldrig så, men orden har etsat sig fast i mig. Jag vill bli opererad så jag kan bli frisk, det sa ju läkaren att så skulle det bli. Varför blev det inte så som han sa? Det har varit en lång väntatn. Men tänk om jag skulle kunna gå från pallitativ behandling till botande behandling…
TACK Chantal för allt du hjälper mig med!

1 kommentar:

  1. Det är skam för Sverige att du och andra måste söka vård i annat land för att överleva

    önskar dig bra och positivt möte hos den Franska
    läkaren
    och vilken tur du har som har tolk med dig
    vist finns det änglar
    lycka till
    /Marie

    SvaraRadera