Kort om mina senaste år.



onsdag 17 november 2010

Jag skall, jag skall vinna!

Min lilla lyckogris vill inte bli fotograferad, men jag hoppas han bringar mig massor med tur nu!

Nedan är den information jag kan hitta från Sahlgrenska Universitetssjukhuset (http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/HTA-centrum/HTA-rapporter/Utl%E5tande%20Leverca%20Kvalitetss%E4kringsgruppen%20sv%20100910%20.pdf) på nätet vad gäller behandling med Yttrium. Jag förstår inte att det ens kan vara ett alternativ till vad man erbjuder i Paris. Dessutom är det ju bara en diskussion om var man skall lägga kostnaderna. Så då får jag väl förmoda att man på Sahlgrenska inte anser att ett människoliv har så mycket värde. I alla fall inte ett tillräckligt värde för att göra vad man kan. Det känns inte ens som om man tagit mig på allvar utan mer som en försökskanin under Nazi Tysklands tid. Förlåt jämförelsen, antar det bara är min besvikelse över att man inte tar mig på mer allvar. Håller alla tummarna för att det stämmer att professor Rene Adam kan operera mig för jag vill inte ens tänka på alternativet. Jag skall överleva. Jag skall vinna detta krig.

Levermetastaser från kolorektal cancer
Den systematiska litteratursökningen fann åtta studier som rapporterat behandlingsresultat av
radioembolisering med 90Yttrium-märkta mikrosfärer hos patienter med levermetastaser från
kolorektal cancer som inte varit åtkomliga för kirurgi. Tre studier var kontrollerade, varav två
randomiserade. Övriga fem studier var fallserier. Av de randomiserade studierna var en av medelhög
och en av låg vetenskaplig kvalitet. Även den icke-randomiserade, kontrollerade studien hade låg
vetenskaplig kvalitet.
􀂃 Överlevnad. Ingen skillnad i överlevnad observerades i den något större randomiserade studien
som bedömdes ha medelhög kvalitet eller i den icke-randomiserade studien. I den mindre
kontrollerade studien av låg kvalitet rapporterades en förlängd överlevnad hos gruppen som
behandlades med radioembolisering. Evidensgraden för effekten på överlevnad är otillräcklig
(Grade ).
􀂃 Behandlingssvar på tumövävnad. Andelen patienter som fick ett komplett eller partiell tumörsvar
varierade mellan 34 – 75 %. Evidensgraden för en positiv effekt avseende tumörsvar är enligt
begränsad (Grade ⊕⊕).
􀂃 Komplikationer. De flesta patienter erfor illamående, buksmärta och uttalad trötthet. Allvarlig
biverkan förekom hos 2 – 4 % avseende levertoxicitet, 12 % avseende bilirubin-toxicitet och
5 – 8 % avseende ”gastrointestinal” toxicitet.
Risker
Levertoxiciteten till följd av radioembolisering med 90Yttrium-mikrosfärer har rapporterats vara
relativt hög. Enstaka dödsfall som en direkt följd av behandlingen har rapporterats
Etiska aspekter:
De etiska aspekterna kan delas upp i individuella och i samhällsaspekter. För den enskilde patienten
ger den nya behandlingen ett visst hopp om en ökad överlevnad, vilket kan vara mycket betydelsfullt i
enskilda fall. För samhället innebär behandlingen att en omfördelning av resurser måste ges till en
behandling som saknar tillräcklig dokumentation av patientnytta.
Ekonomiska aspekter
Om behandling av primär hepatocellulär cancer med kemoembolisering eller annan ”salvage”
behandling ersätts av brakyterapi med 90Yttriummärkta mikrosfärer innebär detta en måttlig årlig
kostnadsökning på ca 0,5 miljoner kronor. Om den adderas till nuvarande palliativ behandling av
levermetastaser från kolorektal cancer ökar den årliga kostnaden med ca 8 miljoner kronor.
Sammanfattning och slutsats
Brachyterapi med 90Yttriummärkta mikrosfärer har studerats i två olika patientgrupper med
diagnoserna primär hepatocellulär cancer och levermetatstaser från kolorektal cancer. Behandlingen
har en positiv effekt på tumörsvar (GRADE för primär levercancer och GRADE ⊕ ⊕ för
levermetastaser från koleraktal cancer ). Dokumentationen om dess effekter på överlevnad är
otillräcklig (GRADE ). Levertoxicitet är en allvarlig biverkan. Kostnadsökningen är måttlig om
metoden ersätter annan behandling (vid primär levercancer) och betydande om den ges som tillägg till
annan palliativ behandling.
För HTA-kvalitetssäkringsgruppen 2010-06-02

1 kommentar:

  1. hoppas att Sverige vill betala din operation
    i Frankrike
    Janne Bonin har blogg och han är i samma situation som dig, tarmcancer med levermetast.
    han behandlas nu och väntar på läkarens beslut
    har själv läst på USA-forum och där opererar dom
    alla med spridd colorektalcancer
    lycka till och jag tycker att du är jätte stark
    kämpa på
    Mvh/Marie

    SvaraRadera