Kort om mina senaste år.



tisdag 23 november 2010

En eftermiddag på Vellingeblomman är sååå mysigt!


Tomtemor och tomtefar på Vellingeblomman

 fullt ssysselsatta inför jul.


Så fina tomtar!



Underbara Lotta fyndar!

Denna julstjärna kunde jag inte motstå, så fiiiin!

En dag kvar till vi åker, två till vi vet!
Nu har jag den sista biten av min journal och de sista proverna. Nu ska det vara allt.
Är det någon som undrar vad banken gör före klockan tre? Innan kunde jag förstå vad de gjorde efter klockan tre. De hade under dagen fått in en hel del kunder och skulle klart göra färdigt allt med var och en. Det var säkert en del ärende som tog ett bra tag. Men idag får du inte göra dina betalningar på banken. Det skall du göra själv hemma på nätet. Du kan inte växla pengar hur som helst, det är bara speciella banker som gör detta. Du handlar på nätet med aktier och fonder och sköter din depå hemifrån. Banken kan klart göra det åt dig men tar naturligtvis betalt därefter. Ja, det finns ju bara kvar alla betaltjänster som du kan utföra där och då är ju hälften av kundernas ärenden eliminerade. Men de gör ändå otroliga vinster varje år. Det känns som något som bör ses över,  eller är det för känsligt. Ska försöka ragga runt efter en bank som kan växla pengar åt mig imorgon så jag slipper åka in i stan och trängas med alla andra bilar. Bara att hitta parkeringsplats är ju hopplöst. Men nästa sak med detta blir ju då miljön. Om alla skall till huvudbankerna som alla ligger mitt i stan för att man ska kunna växla pengar ökar vi miljöföroreningarna och motarbetar definitivt allt som har med Fair trade att göra. Malmö stad blev ju korad till årets Fair Trade stad för några år sedan.
Tänkte vi skulle ställa bilen på Svågertorp imorgon för vi kommer inte tillbaka förrän vid ett tiden på torsdag kväll och då tror jag de flesta bussar slutat gå. Och att ta två taxi till helt olika håll därifrån vet jag går på mer än femhundra kronor. Har en gång råkat ut för att jag var tvungen att ta taxi hem därifrån. Man tar betalt för bagage och för jag vet inte allt. Lite som Ryan air som ville ha betalt för att man går på toaletten. Då är det billigare att ha bilen ståendes i två dygn på parkeringen. Men detta har lett till attt jag måste sätta på vinterdäck för man hotar ju med oväder och snö till torsdag natt så det är bäst att gardera sig. För två dagar sedan bestämde jag mig för att vinterdäcken skulle ligga kvar på vinden för jag tror inte vi får en lika lång vinter till detta året. Men så fick detta mig att ändra mig. Det var bara till att flytta ut 5 kubikmeter möbler, lådor och allt annat vi samlat på oss för att komma fram till däcken. Vårt vindsförråd är nämligen fyllt till bristningsgränsen (någon som känner igen detta?). När allt detta var gjort ska man göra om samma procedur med sommardäcken. För jag måste ju stänga till förrådet för att sedan ta ut allt igen så jag får in dem.  Som ni förstår är detta en anldening till att jag inte helt gärna byter däcken. Men nu skall de bytas! Däcken ligger i bilen och imorgon åker jag och får det gjort.


Vackra Lotta har hitta ett halsband till Selma!

Vi, Lotta och jag kommer precis från Vellingeblomman. Det var jättemysigt och en massa julstämning fick vi med oss hem. Det är såååå fint där. Och som vanligt tappar vi tiden och klockan bara går och rätt var det är så är det mörkt ute och barnen väntar på middag. Men absolut värt varedna minut. Jag älskar första advent och julstjärnor och ljus i fönster och allt vad det för med sig. Nu är det bara till att fortsätta att dekorera hemmet med blommor och ljus inför den "stora helgen". Första advent är årets bästa helg enligt mig. Vi får även passa på att baka (om vi hinner) för då kommer Emelie hem, jiiipppii.
Nu är jag helt slut och kommer bara vila resten av kvällen. Lägga mig tidigt och imorgon ska jag tvätta och packa och byta däck och växla pengar innan vi åker. Jag blir stressad bara jag hör det, men jag hinner säkert utan problem...

Fina julstjärnor fick vi med oss hem!

TACK Lotta för en supermysig eftermiddag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar